Wanneer de wind je elektrische auto ultrasnel oplaadt

ENGIE nam onlangs een ultrasnel laadstation in gebruik in het Oost-Vlaamse Rodenhuize. Opmerkelijk: om de batterij van je elektrische wagen op te laden, leveren die laadpalen groene en hernieuwbare energie afkomstig van lokale windturbines. Een primeur voor België!
user
Catherine D.
01/02/2022 |
Het ultrasnelle laadstation van Rodenhuize wordt gevoed door windenergie

Je elektrische auto met windenergie opladen? Nu kan het, dankzij een ultrasnel laadstation in de haven van Gent. De 100% lokale hernieuwbare elektriciteit is afkomstig van drie nieuwe windturbines op het schiereiland Rodenhuize. Dit proefproject gunt ons een blik in de toekomst, die steeds duurzamer wordt. Met deze voor België unieke installatie zet ENGIE een belangrijke stap in de omschakeling van de historische site Rodenhuize naar een productiesite voor de groene energie van de toekomst. Ontdek samen met ons dit nieuwe laadstation.

Uniek station

Het laadstation omvat twee ultrasnelle laadpalen die verbonden zijn met de drie nieuwe windturbines op de site. De drie windturbines leveren elk 175 kW wanneer ze tegelijk gebruikt worden en elke windturbine apart kan tot 350 kW leveren. Drie belangrijke redenen waarom het station Rodenhuize echt uniek is:

Snelheid

De laadpalen kunnen maximaal een vermogen van 350 kW leveren en dat is echt ultrasnel. Hoe geavanceerd dit is, blijkt uit het feit dat bepaalde elektrische auto’s er hun batterijen op nauwelijks 10 minuten kunnen opladen tot een rijbereik van ongeveer 200 kilometer. Hierbij is wel een kanttekening: alleen toekomstige generaties elektrische voertuigen met krachtigere batterijen en ingebouwde laders zullen de maximale laadcapaciteit van het station volledig kunnen benutten.

100% lokale hernieuwbare elektriciteit

Milieu-impact

Rodenhuize is dus het eerste openbare laadstation van het land dat zijn stroom uit lokale windenergie haalt. Maar wat als het niet hard genoeg waait om de turbines te doen draaien? Dan haalt het laadstation zijn energie van het net, eveneens gegarandeerd 100% groene stroom. En er is nog meer: binnenkort komt er op de site ook een nieuw zonnepark van 2 hectare, dat de laadpalen eveneens van stroom zal voorzien. De vergunning hiervoor is aangevraagd.

Prijs

Snelladen is over het algemeen duurder dan laden met een tragere snelheid. Echt verwonderlijk is dat natuurlijk niet … Voor snelladen aan een openbare laadpaal vragen de uitbaters tegenwoordig 0,60 tot 0,96 euro per kWh, terwijl je aan een tragere openbare laadpaal gewoonlijk 0,40 tot 0,47 euro per kWh betaalt. En in Rodenhuize? ENGIE biedt je de kans om ultrasnel te laden voor hetzelfde tarief als een trage laadbeurt, met name 0,40 euro per kWh (inclusief btw).

Ultrasnel laden: klaar op 30 minuten of zelfs minder!

Als je met een elektrische wagen rijdt, weet je dat de oplaadtijd van de batterij een grote rol speelt in het dagelijks gebruik. Aan de meeste openbare laadpalen duurt het enkele uren om de batterij van je wagen op te laden van 10% tot 80%. Maar met het vermogen dat aan het laadstation van Rodenhuize ter beschikking staat, is een laadbeurt (eveneens van 10% tot 80%) al na een halfuur voorbij, soms zelfs sneller!

Je auto op minder dan 30 minuten opladen dankzij windenergie

Tip: traag laden (met wisselstroom) blijft bij dagelijks gebruik van je auto de beste en voordeligste methode, zowel thuis als aan een openbare laadpaal, omdat ze de levensduur van je batterij niet negatief beïnvloedt. Maar voor wie een grote afstand aflegt, is ultrasnel laden (met gelijkstroom) een aantrekkelijke extra optie om binnen een redelijke tijd op de bestemming te geraken.

Noteer ook dat de reële laadsnelheid van diverse factoren afhankelijk is, zoals de temperatuur, de grootte van de batterij en de resterende lading. Bij de meeste elektrische auto’s van het moment gaat snelladen met een vermogen tussen 100 en 150 kW. Enkele merken staan al verder in hun ontwikkeling en bieden een capaciteit tot 265 kW.

Een voorbeeld: de Audi e-tron GT RS en de Tesla Model 3 LR DM laden in Rodenhuize tot 80% van hun volledige capaciteit op in exact 17 en 19 minuten (voor een rijbereik van respectievelijk 286 en 322 km). Iets minder geavanceerde modellen, zoals de BMW iX3 of Volvo XC40, hebben 33 minuten nodig (voor een rijbereik van 269 en 238 km). Dat blijft heel snel!

Waarom Rodenhuize ?

Het laadstation bevindt zich aan het begin van de Energiestraat, die uitgeeft op de John F. Kennedylaan, een belangrijke verkeersas tussen Gent en Zelzate. Elke dag passeren er duizenden voertuigen. Bovendien is Rodenhuize een historische site voor energieproductie, die nu in snel tempo wordt omgebouwd tot een modelsite voor de groene energie van de toekomst.

Terugblik

Op dit schiereiland in de Gentse haven wekt ENGIE al vele decennia elektriciteit op. Eerst met een thermische centrale, die in de jaren 2000 werd omgebouwd tot een biomassacentrale.

Toekomstgericht

In Rodenhuize staan nu dus drie krachtige windturbines, die bijna 10 900 gezinnen van groene en lokale stroom kunnen voorzien en jaarlijks een CO2-besparing van 14 190 ton opleveren.

Rodenhuize, een proefproject voor groene mobiliteit

ENGIE heeft nog meer plannen … Naast de windturbines is er een zonnepark in ontwikkeling. Er komen 4 500 zonnepanelen op een oppervlakte van meer dan 2 hectare. Bovendien verrijst er binnenkort een productie-eenheid van groen gas, op basis van groene waterstof en het afvangen van CO2. In totaal kan dit project de CO2-uitstoot met 140 000 ton verlagen en jaarlijks 44 000 ton groen gas produceren.

Elektrische mobiliteit voor een koolstofneutrale toekomst

Groene mobiliteit vervult een sleutelrol in de energietransitie. Hernieuwbare energie produceren en ter beschikking stellen, zoals bij dit proefproject in Rodenhuize, is dus essentieel. Net zoals de andere Europese landen wil België de uitstoot van broeikasgassen met de helft verminderen. Dit kan alleen slagen als tegen 2030 minstens één voertuig op vier elektrisch of hybride is! Een hele uitdaging … In 2021 is het aandeel elektrische en hybride auto’s in elk geval flink gestegen. In dat jaar was 23,5% van de nieuw ingeschreven auto’s in België voorzien van een gedeeltelijk of volledig elektrische aandrijving.

Hoe snel het wagenpark omschakelt naar elektrisch hangt ook af van de beschikbare oplaadinfrastructuur. In België zijn er momenteel slechts ongeveer 8 500 openbare laadpalen, maar tegen 2030 zouden het er al 40 000 moeten zijn. Daar zullen een aantal snellaadstations van het type zoals in Rodenhuize bij zijn.

Om al die redenen zet ENGIE zich volledig in voor groene mobiliteit. Op basis van de ervaring die is opgedaan met de proefinstallatie in Rodenhuize zouden er de komende jaren nog laadstations op windenergie kunnen bijkomen. ENGIE heeft ook een specifiek energieaanbod voor bestuurders van elektrische auto’s.