Pechverhelping aan huis: hoe misbruik voorkomen
Je hoeft er het internet en de sociale media maar op na te gaan: pechverhelping aan huis verloopt vaak niet zoals het hoort. In noodgevallen gaan we immers niet zo omzichtig te werk als anders. Maar wat te doen als je onverwacht waterschade hebt, je sleutel vergeet of verliest of wanneer de verwarming je in de steek laat?
1. Vertrouw niet blindelings op het internet
Wat doen we instinctief bij een panne of een noodgeval? We vragen onze favoriete zoekmachine om op zoek te gaan naar de vakman die we nodig hebben. Handig, dat wel, maar houd er rekening mee dat twijfelachtige pechverleners Google en consoorten betalen om bovenaan de lijst met zoekresultaten te verschijnen. Er verschijnen uiteraard ook betrouwbare vaklui tussen de resultaten, maar neem toch altijd even de tijd om informatie in te winnen over het gekozen bedrijf en haar reputatie. Hetzelfde geldt trouwens voor brochures en naamkaartjes die je vaak in je brievenbus vindt.
2. Informeer je
Heb je een bedrijf of een zelfstandige voor pechverhelping aan huis gevonden? Controleer dan de gegevens en het btw-nummer. En neem een kijkje op de website ervan. Staan de prijzen voor de aangeboden diensten vermeld? Heb je al van dit bedrijf of deze persoon gehoord? Erkenningsnummer?
Een andere oplossing is te vertrouwen op mond-tot-mondreclame. Vraag aan je vrienden en familie of zij een ervaren vakman kennen. Raadpleeg zeker ook je verzekeraar.
Andere optie: wist je dat ENGIE je met de dienst Pechbijstand aan huis snel en doeltreffend uit de nood helpt in samenwerking met nauwkeurig geselecteerde partners? En dat 7 dagen op 7, 24 uur op 24 en voor de meest uiteenlopende pannes of problemen in je woning (sloten, elektriciteit, verwarming, gas, dak, water, …). Sophie (59 jaar) uit Brussel vertelt over haar ervaring met de dienst Pechbijstand aan huis: “Ik belde een zaterdag in de late voormiddag. Ik legde het probleem met mijn verwarming uit en de telefoniste verzekerde me dat er in de namiddag een hersteller zou langskomen. Ik geef toe dat ik zo mijn twijfels had. Maar om 14 uur belde hij aan en 20 minuutjes later had hij de oorzaak van het probleem gevonden. Ik was echt tevreden. ”
Eis altijd een offerte op papier voor de reparatie
3. Eis een offerte en een factuur
Een vakman die er niet happig is om je te informeren over de prijs van zijn pechbijstand? Dan moet er al een belletje gaan rinkelen. Eis altijd een offerte op papier nog voor de interventie met daarin de aard van de werken en een overzicht van alle kosten (werkuren, verplaatsingskosten, aantal en prijs van onderdelen, …) inclusief btw. Controleer ook of de gegevens van de dienstverlener op de offerte staan, net als de betalingsvoorwaarden. Eis na de werken eveneens een factuur. Die doet dienst als “verzekering” mocht er ooit een probleem opduiken.
4. Enkel voor dringende werken
Het zou kunnen dat de pechverlener je voorstelt om nog enkele extra reparaties uit te voeren. Je doet er echter goed aan je te beperken tot de dringende klusjes. Over de rest denk je eerst nog eens na. Probeert de pechverlener je toch te overhalen door te beweren dat je verzekeraar de rekening sowieso vergoedt? Ga na of dat zo is en onder welke voorwaarden! Houd ook de kapotte of de vervangen stukken bij. Die dienen als bewijs als het ooit tot een geschil zou komen.
5. Houd de reparaties in de gaten
Vraag om de nodige uitleg en om je de oorzaak van het probleem te laten zien. Vraag ook details over de reparatie, de aard van de werken, … Zo kan je indien nodig nog op tijd ingrijpen. Een muur uitbreken om een lek in een leiding op te sporen, is misschien wat drastisch, nietwaar?