Het sociaal tarief
Misschien staat het antwoord hier al tussen.
Het sociaal tarief is gunstig tarief voor elektriciteit en/of aardgas. Dit tarief wordt toegekend onder specifieke voorwaarden, bepaald door de FOD en is identiek in heel België, ongeacht de energieleverancier of de netbeheerder. Meer info vind je op de website van de FOD.
De FOD Economie laat ons weten welke klanten recht hebben op toepassing van het sociaal tarief voor elektriciteit en aardgas, en voor welke periode.
Deze regeling werd ingevoerd zodat de klanten die hun attest krijgen via de FOD Sociale Zekerheid of de Rijksdienst voor Pensioenen of OCMW niet langer een papieren attest aan hun energieleverancier moeten bezorgen.
Het kan echter zijn dat je gegevens niet kunnen vergeleken worden of dat deze (nog) niet beschikbaar zijn. Indien je dus merkt dat je energie niet wordt gefactureerd aan het sociaal tarief, dan mag je ons alsnog een geldig attest (voorzien van je klantnummer) bezorgen. Wij passen jouw facturen dan aan.
Als het sociaal tarief niet automatisch toegepast wordt, dan heb je een papieren attest nodig. Dat attest vraag je aan bij de mutualiteit. Je kan je attest in pdf-formaat uploaden op deze weblink engie.be/mijndocumenten. Upload vervolgens je attest via de rubriek "Voeg een document toe"
Als je je attest niet via je klantenzone aan ons kan bezorgen, kan je het ons via de post bezorgen op volgend adres : ENGIE – Attesten Sociaal Tarief, Simón Bolívarlaan 36, 1000 Brussel.
Het is belangrijk om je klantennummer op het attest te vermelden.
Als je intussen een jaarafrekening ontvangen hebt wordt deze automatisch rechtgezet. Je hoeft hiervoor zelf niets te doen. De betalingen van je tussentijdse facturen worden uiteraard verrekend.
Het is best om ons hiervan op de hoogte te brengen. Doe je dat niet, dan zullen wij hiervan op de hoogte gebracht worden via de FOD of doordat je ons geen attest meer stuurde. In elk geval wordt er een eventuele rechtzetting van de facturatie gedaan als je intussen een jaarafrekening ontving van ons.
Dit kan je nakijken op je online klantenzone. De login vind je terug op je factuur.
Je geniet het sociaal tarief automatisch als de FOD Economie je dit toekent. Indien je niet wenst dat ENGIE je gegevens aan de FOD Economie overmaakt, dan moet je ons daarvan verwittigen via een gedateerde en ondertekende brief. Opgelet, in dat geval moet je wel elk jaar je attest, waarop je je klantnummer schrijft, naar ons sturen om het sociaal tarief te behouden/krijgen.
In elk pack zijn de injectietarieven vastgelegd. Ook als je een sociaal tarief hebt. De prijzen hiervoor kan je terugvinden op de prijsfiche voor het sociaal tarief.
Indien je op 30 september 2021 genoot van het sociaal tarief voor de levering van elektriciteit, dan heb je recht op een eenmalige vergoeding van 80 euro. Dit is zo voorzien door het koninklijk besluit van 23 december 2021.
Je hoeft hiervoor zelf niets te doen. Er is geen enkele actie voor nodig. Het bedrag van 80 euro wordt volledig automatisch op je rekening overgeschreven ten laatste 12 dagen na de verzending van je creditnota.
Je kan nagaan of je het sociale tarief geniet in je account. Je vindt je inloggegevens op je factuur.
Ben je als OCTA+ klant op 1 januari overgestapt naar ENGIE als noodleverancier? U hoeft niets zelf te ondernemen om de eenmalige vergoeding te ontvangen. OCTA+ zal ENGIE de nodige informatie doorgeven zodat ENGIE de betrokken klanten ten laatste tegen 20/03/2022 een creditnota van 80 euro zal versturen. Dat bedrag zal dan ook op uw rekening gestort worden.
In de meeste gevallen wel, je moet hier niets voor doen. 4 maal per jaar ontvangen we de info van de FOD economie met welke klanten recht hebben op een sociaal tarief, ook als je domicilieadres gewijzigd werd. Deze info verwerken we dan ook 4 maal per jaar (februari, mei, augustus en november). Het energiepakket dat je tijdens je verhuis kiest, is dus slechts tijdelijk tot jouw sociaal tarief bevestigd wordt. We corrigeren facturen in het verleden als dat nodig is. In afwachting kan je steeds je tussentijds bedrag verlagen in je klantenzone.
Ja. Van zodra we je contract voor sociaal tarief toegepast hebben, zullen wij automatisch ook het tussentijdse bedrag van je volgende voorschotten aanpassen.
In elk pack zijn de injectietarieven vastgelegd. Ook als je een sociaal tarief hebt. De prijzen hiervoor kan je terugvinden op de prijsfiche voor het sociaal tarief.
Indien je als Oekraïense vluchteling geniet van een leefloon, heb je recht op sociaal tarief.
Je kan dit aanvragen:
- voor jezelf als je zelf een energiecontract hebt bij Engie
- voor je gastgezin indien zij een energiecontract hebben bij Engie
Je moet hiervoor een papieren attest opvragen bij het OCMW en het nadien aan ons bezorgen.
Bij voorkeur doe je dit via deze link.