Je browser is verouderd

<p>Download de bijgewerkte versie van je&nbsp;browser.</p>

Klik hier

×

Tijdelijk sociaal tarief

Alle informatie over deze tijdelijke maatregel

Heb je een vraag?

Misschien staat het antwoord hier al tussen.

Heb ik recht op het tijdelijk sociaal tarief?

arrow-right

Als gevolg van de Corona maatregelen besloot de regering het sociale tarief tijdelijk toe te kennen aan een specifieke groep mensen met een verhoogde uitkering via de ziekenfondsen. 
Wilt u meer informatie over dit onderwerp? Vind het hier.


Wat moet ik doen om het tijdelijk sociaal tarief aan te vragen?

arrow-right

Je hoeft niets te doen. De FOD Economie laat ons om de 3 maanden weten welke klanten in aanmerking komen.

Deze tijdelijke uitbreiding van rechthebbenden op het sociaal tarief eindigde oorspronkelijk op 1/1/2022, maar werd ondertussen verlengd tot 30/06/2023.

 

Update: vanaf 1 juli 2023 eindigt het tijdelijk recht op sociaal tarief en moet er overgeschakeld worden naar een commercieel tarief.

 

Indien deze situatie op jou van toepassing is, ontvang je voor juni een brief van ons met een voorstel voor een nieuw contract vanaf 1 juli 2023. 
 


Ik heb recht op het tijdelijk sociaal tarief, maar het wordt niet automatisch toegepast. Wat moet ik doen?

arrow-right

Als het sociaal tarief niet automatisch toegepast wordt, dan heb je een papieren attest nodig. Dat attest vraag je aan bij de mutualiteit. Je kan je attest in pdf-formaat uploaden op deze weblink engie.be/mijndocumenten. Upload vervolgens je attest via de rubriek "Voeg een document toe"

Als je je attest niet via je klantenzone aan ons kan bezorgen, kan je het ons via de post bezorgen op volgend adres : ENGIE – Attesten Sociaal Tarief, Simón Bolívarlaan 36, 1000 Brussel.

Het is belangrijk om je klantennummer op het attest te vermelden.


Hoe weet ik of het sociaal tarief voor mij toegepast wordt?

arrow-right

Dit kan je nakijken op je online klantenzone. De login vind je terug op je factuur.


Klopt het dat mijn factuur met enkele honderden euro’s omhoog zal gaan wanneer ik niet meer kan genieten van het tijdelijk sociaal tarief ?

arrow-right

Het is vandaag nog te vroeg om de concrete impact op je prijs te kunnen inschatten. Je zal effectief meer betalen, maar hoeveel dit precies is, hangt af van hoeveel je verbruikt. Bovendien ligt het grootste aandeel van je verbruik in de wintermaanden en de prijs van dan kunnen we vandaag nog niet inschatten. Sowieso, hebben we verschillende tools beschikbaar om je bij de omschakeling te helpen om je verbruik onder controle te houden en je betalingen te spreiden. Je hoeft je dus nog geen zorgen te maken.

 


Ik heb nog steeds recht heb op de verhoogde tegemoetkoming. Wordt mijn sociaal tarief dan toch stopgezet?

arrow-right

Ja. De regering heeft in 2021 beslist het sociaal tarief tijdelijk toe te kennen aan een specifieke groep mensen met een verhoogde tegemoetkoming via de ziekenfondsen. Deze maatregel wordt op 30 juni 2023 stopgezet. Vanaf dan heb je dus geen recht meer op dat tijdelijk sociaal tarief voor je energie. Deze maatregel heeft enkel impact op je energie en niet op je verhoogde tegemoetkoming.


Ik heb recht op het gewoon sociaal tarief en niet op het tijdelijk sociaal tarief. Waarom heb ik deze mail of brief over de stopzetting tijdelijk sociaal tarief dan gekregen? En wat moet ik doen om mijn sociaal tarief te behouden?

arrow-right

Om het sociaal tarief te krijgen, moet je voldoen aan een aantal voorwaarden die door de overheid vastgelegd werden. In de meeste gevallen wordt dit tarief automatisch toegewezen. Je moet hiervoor dus niets doen. De FOD Economie laat ons immers om de drie maanden weten welke klanten hiervoor in aanmerking komen. Heb je de brief of e-mail toch gekregen dan hebben wij momenteel nog geen informatie van de overheid ontvangen over jouw recht op sociaal tarief. Je hoeft in dat geval niks te doen. Als je toch recht zou hebben, zal de overheid ons op de hoogte brengen en dan passen we je contract (indien nodig met terugwerkende kracht) opnieuw aan.