Je browser is verouderd

<p>Download de bijgewerkte versie van je&nbsp;browser.</p>

Klik hier

×

Hoge energieprijzen: moet ik mijn voorschot aanpassen?

De gas- en elektriciteitsprijzen bereiken een recordhoogte. Er zijn verschillende redenen voor deze stijging op de groothandelsmarkt, die gevolgen heeft voor alle energieleveranciers.

Weet je niet hoe groot de impact van de hoge energieprijzen op je factuur zal zijn? Heb je geen zin om plots een groot bedrag op je jaarafrekening te betalen? Wij leggen je uit hoe je dat vermijdt, door je maandelijks voorschot te verhogen.

Hoe wordt je voorschot berekend?

Het systeem is eenvoudig. Je verbruikt het hele jaar energie. Eén keer per jaar worden de meterstanden opgenomen. Je ontvangt dan een factuur voor je verbruik van het afgelopen jaar van je energieleverancier. Om te vermijden dat je het hele bedrag in één keer moet betalen, stuurt je energieleverancier je elke maand een voorschotfactuur. Het voorschot in kwestie is 1/12e van de kosten van je geraamde jaarlijkse verbruik.
Het voorschot dat je elke maand betaalt, is dus een raming, op basis van twee elementen: de hoeveelheid energie die je het jaar voordien hebt verbruikt en de energieprijs van je huidige contract.

Moet je je voorschot aanpassen als je een variabel contract hebt?

Een variabel contract betekent dat de prijs die je betaalt de marktevolutie volgt. De prijs wordt dus elke maand of elk kwartaal aangepast.

Door de stijging van de laatste maanden klopt de referentieprijs die gebruikt werd om je voorschot te berekenen waarschijnlijk niet meer. De kans is dus groot dat je voorschot te laag is. Daarom heb je er alle belang bij om nu al zelf je voorschot te verhogen. Hieronder leggen we je uit hoe je dat heel eenvoudig doet via je online klantenzone.

Moet je je voorschot aanpassen als je een vast contract hebt?

Alles hangt af van het moment waarop je contract werd vernieuwd of verlengd en het moment waarop je voorschot werd berekend. Dit voorbeeld maakt het duidelijk:

In november 2020 sloot Marie een contract met een vaste prijs gedurende één jaar af.

In april 2021 ontving ze haar jaarlijkse afrekening. Op dat ogenblik wordt haar maandelijks voorschot aangepast aan haar verbruik tijdens het voorbije jaar en aan de prijs van haar contract van november 2020.

Enkele maanden later, in november 2021, loopt haar contract af. Het wordt verlengd met een nieuwe vaste prijs. Maar omdat de energieprijzen ondertussen gestegen zijn, ligt de nieuwe vaste prijs hoger.

Het voorschot dat Marie elke maand betaalt, is dus waarschijnlijk onvoldoende, want het is nog altijd gebaseerd op de oude prijs, die lager was.

Gelukkig kan Marie eenvoudig online checken of ze haar voorschot al dan niet dient aan te passen.

Hoe kan ik mijn voorschotbedrag zelf aanpassen?

Log je aan op je Customer Area.

Je login code vind je terug bovenaan je factuur.

Voer het nieuwe bedrag in dat je elke maand wenst te betalen, of

Vul je meterstanden in. Je krijgt een nieuw maandelijks voorschot voorgesteld dat gebaseerd is op je huidige prijs (btw inclusief).

 

Opgelet, dit bedrag kan hoger zijn dan je verwacht. Hoe komt dit? Mogelijks is je voorschot al meerdere maanden te laag. Het nieuwe voorschot compenseert het te lage voorschotbedrag dat je de voorbije maanden betaalde en is dus eigenlijk meer dan een ‘normaal’ maandbedrag.

Moest je uitzonderlijk te veel betalen, wordt dit teveel terugbetaald bij je jaarlijkse afrekening.

Hoe zit het met mijn verbruik?

Om de uitleg te vereenvoudigen, houdt het bovenstaande voorbeeld van Marie geen rekening met een eventuele stijging van haar verbruik. Toch kan ook die haar factuur beïnvloeden.

 

Denk eraan dat de goedkoopste kWh diegene is die je niet verbruikt … Je verbruik onder controle houden blijft dus de slimste aanpak. Met deze eenvoudige tips kan je besparen op je energiefactuur.