Ik heb een bericht van ENGIE ontvangen met een voorstel voor een nieuw voorschot, waarom? En hoe wordt het bedrag berekend?

We hebben je een brief of een e-mail gestuurd met een nieuw voorstel voor een voorschot om de volgende redenen:

Na de verlenging van je contract of bij prijsveranderingen voor variabele contracten, herberekenen we je voorschot.

Als we een aanzienlijk verschil vaststellen tussen je huidige voorschot en het nieuwe geschatte voorschot, sturen we je een nieuw voorstel om verrassingen bij je jaarlijkse afrekening te voorkomen. Het bedrag van je nieuwe voorschot kan om verschillende redenen afwijken van je huidige voorschot:

  • Volledig jaarlijks verbruik: Als je minstens een volledig jaar verbruik bij ENGIE hebt, berekenen we het nieuwe bedrag op basis van je totale verbruik van het afgelopen jaar, de geldende tarieven en eventuele tariefwijzigingen aangekondigd door de distributienetwerken of de autoriteiten.
  • Klant sinds minder dan een jaar: Als je minder dan een jaar klant bent, schatten we je voorschot op basis van de beschikbare gegevens (gesloten/ open bebouwing, oppervlakte van je woning, aantal bewoners, enz.).


Je bent vrij om dit voorstel te accepteren, te wijzigen of te weigeren, afhankelijk van je behoeften. Op elk moment kan je controleren of je voorschotbedrag nog steeds overeenkomt met je verbruik door je meterstanden in te geven en je voorschot indien nodig aan te passen.

Mijn meterstanden ingeven