Hoe kan ik mijn verbruik opvolgen en het actueel houden?

Dat is heel eenvoudig: voer nieuwe manuele meterstanden in. We zullen je verbruik updaten en krijg je het recentste inzicht in je verbruik en kosten.

 

Heb je een digitale meter? Naast manuele meterstanden, kan je ook meer gedetailleerde gegevens in de app op een automatische manier krijgen:

  1. Maandelijkse verbruiken: indien je distributienetbeheerder je maandelijkse verbruiken naar ons stuurt, zullen we het automatisch in de Smart App toevoegen. Beschikbaar voor sommige klanten, nog niet beschikbaar voor anderen… Dit hangt volledig van je distributienetbeheerder af en je kan het ook niet activeren (of deactiveren).
  2. Dagelijkse update: voor het ogenblik enkel mogelijk bij de distributienetbeheerder Fluvius, andere distributienetbeheerders bieden het niet aan. Het gaat om informatieve kwartierwaarden: die worden enkel bezorgd door je distributienetbeheerder om je verbruik op te volgen, niet voor de facturatie van je energie. De verbruiksgegevens van een bepaalde dag worden door Fluvius met minimum één dag en maximum 3 dagen vertraging naar ENGIE gestuurd. Om die verbruiksgegevens in de app automatisch te krijgen, moet je je toestemming aan Fluvius geven.
  3. Dagelijks verbruik: voor het ogenblik enkel mogelijk in Vlaanderen voor elektriciteit. Het gaat om officiële kwartierwaarden: die worden bezorgd door je distributienetbeheerder voor de facturatie van je energie (bijv. met een Dynamic contract of als je de productie van je zonnepanelen met anderen deelt). De verbruiksgegevens van een bepaalde dag worden door Fluvius met één dag vertraging naar ENGIE gestuurd. Die officiële kwartierwaarden voor de facturatie worden ook zichtbaar in de Smart App om je elektriciteitsverbruik op te volgen. Om die verbruiksgegevens in de app automatisch te krijgen, moet je ‘meetregime 3’ aan ENGIE aanvragen.
  4. Smart Live: beschikbaar voor alle klanten met een digitale elektriciteitsmeter. Dankzij de betalende service Smart Live hoef je je geen zorgen meer over het opvolgen van je verbruik te maken: het gebeurt live. Geen manuele meterstanden meer en je moet niet meer wachten op je distributienetbeheerder: je krijgt onmiddellijk inzicht in je verbruik. Je kan eenvoudig Smart Live bestellen in de Smart App via de groene Smart Live-tegel op je thuisscherm.

Veelgestelde vragen