Waarom jij als klant een bedrag terugkrijgt of moet betalen kunnen we niet op jouw maat uitleggen in deze FAQ.
Al zullen we wel proberen om duidelijkheid te scheppen.
Simpel gesteld krijg je geld terug wanneer je teveel betaald hebt en moet je bijbetalen wanneer je niet voldoende vooraf hebt betaald.
Verschillende factoren kunnen je energieverbruik en de prijzen van je contract beïnvloeden, of deze nu vast of variabel zijn. Variabele prijscontracten kunnen vooral leiden tot frequentere aanpassingen afhankelijk van de marktfluctuaties. Dit is het geval in 2025! De berekening van je voorschot omvat ook een verhoging van de netwerkkosten. Deze zijn identiek voor alle energieleveranciers en worden beslist en goedgekeurd door de marktregulatoren (BRUGEL voor Brussel, VREG voor Vlaanderen, CWAPE voor Wallonië). Meer informatie hierover vind je hier .
Zelfs als je een wijziging van je voorschot hebt geaccepteerd, is het mogelijk dat je werkelijke verbruik hoger was dan verwacht (bijvoorbeeld door een verandering in je gewoonten) of dat de energieprijzen aanzienlijk zijn gestegen. Deze elementen kunnen leiden tot een toeslag bij je jaarlijkse afrekening. Ons doel bij het voorstellen van voorschotaanpassingen is om deze verschillen te verkleinen, maar ze kunnen niet altijd volledig worden geëlimineerd.
Begrijp je je afrekening niet?
Bekijk dan deze FAQ om de opbouw van je factuur te begrijpen.
Heb je je factuur begrepen en ben je van mening dat ze niet correct is?
Raadpleeg dan deze FAQ om te weten welke stappen je verder kan ondernemen.
In Energiedesk
Nog geen account? Registreer je