Ga naar de hoofdinhoud

Frauduleuze phishing-berichten

Er worden talrijke berichten uitgestuurd uit naam van ENGIE. Op die manier probeert men persoonlijke gegevens via valse beloftes of valse informatie te bemachtigen. Het wordt steeds moeilijker om ze te onderscheiden van de echte e-mails.

 

 

Hoe herken je een phishing-bericht?

De e-mailberichten worden steeds beter en het wordt dus moeilijker om ze te herkennen.

Wat kan je nakijken?

  • Is het verzendadres van de e-mail nieuw of vreemd?
  • Staan er taalfouten in de e-mail? Als dat zo is, dan is er veel kans dat het om een phishing-bericht gaat.
  • Wordt er gevraagd om te antwoorden via e-mail zelf? Om bvb een rekeningnummer door te geven? Als je helemaal geen vraag aan ons stelde, dan is dit niet ok. Als we je rekeningnummer of andere gegevens nodig hebben, vragen we deze aan te vullen in je beveiligde klantenzone.
  • Vraagt men om iets snel te doen (om welke reden dan ook)? Ook dit is een aanwijzing dat het om phishing kan gaan.

Wat moet je zeker niet doen als je twijfelt?

  • Geef nooit je gegevens door te antwoorden op de e-mail.
  • Klik niet op een link in de e-mail. Ben je niet zeker of de e-mail van ons is, ga dan naar je klantenzone via de loginpagina. Als wij je informatie nodig hebben, vragen we deze aan te vullen in je beveiligde klantenzone.
  • Klik niet op een betaallink in de e-mail. Om zeker te zijn dat je veilig betaalt, ga je best rechtstreeks naar je bank-app.

Meer informatie vind je ook op: Leer valse mails herkennen | SafeOnWeb

Wat kan je nakijken?

  • Men vraagt om dringend iets te doen. Het gaat om een zogenaamd aanbod dat vervalt of een actie die meteen dient uitgevoerd te worden.
  • Er wordt gevraagd om gegevens bij te werken of je pincode te bevestigen door op een link te klikken. Deze link is een valse link waarbij je online identiteit overgenomen kan worden en men geld van je kan stelen.
  • Wij vragen nooit om via sms te antwoorden. Als we je rekeningnummer of andere gegevens nodig hebben, vragen we deze aan te vullen in je beveiligde klantenzone.

Wat moet je zeker niet doen als je twijfelt?

  • Klik niet op de link in het bericht.

Soms gaan fraudeurs zo ver dat ze je zelfs bellen. Het telefoonnummer waarmee men belt kan vervalst zijn. Geef aan de telefoon nooit gegevens door. Hebben wij gegevens van je nodig, dan vragen wij altijd om die via je beveiligde klantenzone door te geven.

 

Twijfel je?

  • Haak dan in en bel zelf terug naar het gekende ENGIE-nummer.

Phishing-berichten die nu lopende zijn

E-mail “Notification de vos paiements’’”

Antwoord wisselen
Een voorbeeld van phishing

E-mail “Engie notifications’”

Antwoord wisselen
Een voorbeeld van phishing

E-mail “Service de remboursement’”

Antwoord wisselen

E-mail “Uw vergoeding’”

Antwoord wisselen

E-mail “Uw Terugbetaling via Csam.be”

Antwoord wisselen

E-mail “Votre dossier annuelle”

Antwoord wisselen

E-mail “Uw jaarafrekening” of “Teruggave van teveel betaalde bedragen”

Antwoord wisselen

E-mail “info engie”

Antwoord wisselen

E-mail "Engie - U heeft nog een paar dagen" "info: Belangrijk bericht" "Electrabel: Wij gaan u hierna geen meldingen meer hierover sturen" "Engie - Laatste herinnering"

Antwoord wisselen

E-mail "Engie - Achterstallige energierekening"

Antwoord wisselen

E-mail "Un remboursement est en attente de reclamation"

Antwoord wisselen

E-mail "ENGIE; Uw tegemoetkoming vervalt"

Antwoord wisselen

Bericht "Vous recevrez / U ontvangt"

Antwoord wisselen

E-mail "In ontvangst nemen"

Antwoord wisselen

E-mail "Mise à jour de vos informations"

Antwoord wisselen

E-mail "Réclamez votre remboursement"

Antwoord wisselen

E-mail "Compensatie Jaarnota"

Antwoord wisselen

E-mail "Engie"

Antwoord wisselen

E-mail "Uw aanvraag" of "In ontvangst nemen"

Antwoord wisselen

E-mail "ENGIE : Krijg 25 lampen voor slechts 2 euro"

Antwoord wisselen

E-mail “Goed nieuws” of vermelding van “24% energiebelasting”

Antwoord wisselen

E-mail "Voltooi uw compensatie aanvraag"

Antwoord wisselen

E-mail "Jezelf legitimeren"

Antwoord wisselen

Hoe te herkennen?

E-mail "Binnen 1 werkdag"

Antwoord wisselen

Hoe te herkennen?

E-mail "Engie"

Antwoord wisselen

Hoe te herkennen?

E-mail met onbestaand @engie.com e-mailadres

Antwoord wisselen

Hoe te herkennen?

E-mail "Tegemoetkoming recentelijke energiecrisis"

Antwoord wisselen

Hoe te herkennen?

E-mail "Verifieer uw gegevens"

Antwoord wisselen

Hoe te herkennen?

E-mail "Identification pour votre prime"

Antwoord wisselen

Hoe te herkennen?