Je browser is verouderd

<p>Download de bijgewerkte versie van je&nbsp;browser.</p>

Klik hier

×

Informatie over je boxx

ENGIE heeft beslist om boxx vanaf 01/07/2024 niet meer te ondersteunen.

Hieronder vind je alle antwoorden op je vragen.

Waarom stoppen jullie met het ondersteunen van boxx?

arrow-right

Wij zijn gedwongen deze beslissing te nemen. De fabrikant en leverancier van boxx liet ons in 2021 weten de productie van boxx stop te zetten. Gedurende deze tijd hebben wij ernaar gestreefd je een kwalitatieve service te blijven bieden, maar wij merken dat de kwaliteit van de dienstverlening de laatste tijd niet op peil is. Daarom namen wij de noodzakelijke beslissing om de ondersteuning van boxx vanaf 1 juli 2024 stop te zetten.

• Je kan boxx nog steeds gebruiken om als lokale thermostaat je verwarming te regelen.
• Met de Smart App en Energy Monitor in de online klantenzone kan je je verbruik volgen en controleren.
• Je blijft genieten van de voordelige UP energieprijzen tot aan het einde van het contract.


Wat verandert er voor mijn boxx-servicecontract?

arrow-right

Je boxx-servicecontract wordt automatisch beëindigd op 1 juli 2024. Dat betekent dat je geen gebruik meer kan maken van de diensten van boxx. Boxx blijft wel werken als lokale thermostaat.

Voor je UP-contract verandert er verder niets.

Wat houdt het beëindigen van de boxx-diensten precies in?

• Zowel bediening op afstand via de app als het bekijken van je verbruikshistoriek (in kWh/m³ en euro) is niet meer mogelijk.
• Als je een Waterkit en/of Solarkit hebt: je monitoring van het waterverbruik en/of de zonneproductie is niet langer mogelijk. Er kunnen geen nieuwe kits meer besteld worden.
• Je boxx valt niet meer onder de garantie.
• Herstellingen, zelfs tegen betaling, en ondersteuning bij defect of vragen zijn niet meer mogelijk.
• Bij een verhuizing is het niet meer mogelijk om boxx op het nieuwe adres te installeren.

Maar maak je geen zorgen: wij bieden je uiteraard een alternatief om je verbruik beter te begrijpen en je kosten onder controle te houden.

Woon je in Vlaanderen en beschik je over een digitale meter? Dan is er voor jou de gratis Smart App. De app geeft je inzichten in je energieverbruik en –kosten. Vanaf juli zal de app beschikbaar zijn voor al onze klanten.

Woon je in Brussel of Wallonië? Of heb je een analoge meter? In afwachting van juli en de beschikbaarheid van de Smart App kan je jouw energieverbruik en –factuur nagaan via de Energy Monitor.


Kan ik boxx blijven gebruiken?

arrow-right
Je kan boxx blijven gebruiken als lokale thermostaat (zonder wifi-verbinding en zonder gebruik op afstand via de app). Vanaf juli 2024 kan je dus geen gebruik meer maken van de diensten van boxx.

Blijf ik eigenaar van mijn boxx?

arrow-right
Ja, je blijft eigenaar en kan boxx nog steeds gebruiken als je lokale thermostaat. Je hoeft het apparaat dus niet terug te brengen en wij halen het niet bij je thuis op.

Hoe kan ik mijn energieverbruik opvolgen om mijn kosten onder controle te houden, nu mijn boxx-diensten stoppen?

arrow-right

Maak je geen zorgen, wij bieden je nieuwe oplossingen aan om je verbruik en kosten nauwlettend in de gaten te houden.

Woon je in Vlaanderen, beschik je over een digitale meter en heb je een elektriciteitscontract bij ENGIE?

Dan kan je je verbruik en kosten nu gedetailleerd volgen via onze gratis Smart App. De drie belangrijkste voordelen?

1. Je weet precies hoeveel je verbruikt per uur, dag, maand en jaar.
2. Je blijft je energiefactuur een stap voor, dankzij een actueel overzicht van je totale (verwachte) factuur, je voorschotten en je jaarafrekening.
3. Je krijgt proactief advies om je voorschotten aan te passen, zodat je nooit te veel of te weinig betaalt.

De Smart App zal vanaf juli toegankelijk zijn voor al onze klanten, ongeacht de regio of welk type meter dan ook.

Wil je meer weten? Hier vind je alles wat je moet weten over de Smart App.

Woon je in Brussel of Wallonië? Of heb je nog een analoge meter?

Vanaf juli kan je ook gebruik maken van de Smart App.

In de tussentijd bieden wij je de volgende oplossing: via Energy Monitor kan je je verbruik en kosten nauwlettend volgen.

Door regelmatig zelf je meterstanden door te geven, hou je grip op je energieverbruik. De voordelen van Energy Monitor?

1. Je leert je verbruik beter begrijpen en je ziet de impact van slimmer omgaan met je energie.
2. Je kiest een nieuw voorschot of laat je adviseren door ENGIE en past met één klik je voorschotbedrag aan.
3. Je krijgt een schatting van je jaarfactuur op basis van je verbruik en voorkomt zo verrassingen.

Wil meer weten? Ontdek hier Energy Monitor.


Als ik een probleem heb met mijn boxx, kan ik dan hulp of ondersteuning krijgen?

arrow-right
Vanaf 1 juli stopt je boxx servicecontract en is boxx dan niet meer onder garantie. Wij bieden geen hulp en ondersteuning meer aan. Ook herstellingen zijn niet meer mogelijk, ook niet tegen betaling.

Moet ik mijn boxx-thermostaat vervangen om mijn huis de komende winter te kunnen blijven verwarmen?

arrow-right
Nee, je hoeft boxx niet te vervangen door een andere thermostaat om je huis te blijven verwarmen. Ook zonder boxx-services kan je boxx als lokale thermostaat gebruiken.

Kan ik boxx vervangen door een andere thermostaat?

arrow-right
Ja, Je kan boxx desgewenst vervangen door een andere thermostaat, die compatibel moet zijn met je CV-ketel.

Ik ga binnenkort zonnepanelen plaatsen. Hoe kan ik nu mijn elektriciteitsproductie en -verbruik beheersen?

arrow-right

Monitoring via een Solarkit is niet meer mogelijk. Maar wij bieden je een nieuwe oplossing: dankzij onze gratis tools Smart App en Energy Monitor weet je precies hoeveel elektriciteit je verbruikt en injecteert.

Let op: de Smart App is momenteel voorbehouden aan klanten woonachtig in Vlaanderen, met een digitale meter en minstens één elektriciteitscontract bij ENGIE. Voldoe je niet aan deze voorwaarden, dan kan je nu Energy Monitor gebruiken. De Smart App zal in juli beschikbaar zijn voor al onze klanten.

Wil je meer weten? Lees alles over de Smart App en Energy Monitor.


Kan ik de sensoren en/of de kabel van mijn meter(s) verwijderen?

arrow-right

Ja, je kan de sensoren die op je meters gekleefd zijn en/of de boxx kabel die aan je digitale meter aangesloten is verwijderen, maar het is ook niet verplicht. Je hebt het niet meer nodig om je verbruik op te volgen. Je kan de Smart App (of Energy Monitor) gebruiken om je energieverbruik op te volgen. De Smart App zal vanaf juli ook beschikbaar zijn voor klanten met een analoge/klassieke meter. Er is spijtig genoeg geen alternatief voor je waterverbruik.

Je kan die sensoren en kabel zelf verwijderen, geen nood om beroep op een technieker te doen of je distributienetbeheerder te contacteren om deze van je meter(s) te verwijderen. Wees toch voorzichtig bij het verwijderen van de sensoren en kabel dat je je meter niet beschadigt. Je kan ook de metermodule verwijderen waarop deze sensoren en kabel aangesloten zijn.

Blijf je boxxx verder gebruiken als lokale en niet-geconnecteerde thermostaat, dan mag je de ketelmodule die aangesloten is aan je ketel niet verwijderen.


Mijn Home Repair-contract, ook inbegrepen in UP, wordt per 1 juli ook stopgezet?

arrow-right
Nee, behalve je boxx-diensten verandert er verder niets voor je UP-contract. Je profiteert dus tot het einde van je UP-contract van je Home Repair-dienst.

Verlies ik per 1 juli mijn voordelige 4-jarige vaste prijs van mijn UP-contract?

arrow-right
Nee, behalve je boxx-diensten verandert er verder niets voor je UP-contract. Je blijft dus genieten van je voordelige vaste prijs tot het einde van de 4 jaar voorzien in je UP-contract.

Krijg ik een schadevergoeding of zal mijn energieprijs lager zijn?

arrow-right

Nee, je zal geen schadevergoeding krijgen of je energieprijs zal niet dalen na het stopzetten van je boxx dienstverlening. ENGIE heeft het recht om de voorwaarden van je UP-contract aan te passen, mits een voorafgaande kennisgeving van 2 maanden.

Vergeet niet: je huidige energieprijs is zeer gunstig en betaal je vandaag veel minder dan met één van de huidige energiecontracten. Dit komt door het feit dat je geniet van een 4-jarige vaste energieprijs van voor de crisis met de hoge energieprijzen.


Ik ben het niet eens met jullie beslissing. En nu?

arrow-right

Dit is uiteraard je goed recht! Als je het niet eens bent met deze wijziging van je UP-contract, kan je ons dit tot 10 juni 2024 laten weten. In dit geval beëindigen wij je volledige UP-contract kosteloos op 1 juli 2024.