Waarom lijkt je elektrische auto opladen op tanden poetsen? Je doet het allebei elke dag!
3 mogelijkheden om je auto op te laden
Momenteel haal je de stroom voor je elektrische auto hoofdzakelijk uit drie bronnen:
- een klassiek stopcontact,
- een gewoon laadstation, bij je thuis, op je werk of langs de openbare weg,
- een snellaadpaal, soms ook wel “supercharger” genoemd.
Je elektrische auto voor dagelijks gebruik opladen is kinderspel. Het kan ook heel comfortabel, als je oplaadt wanneer je auto toch enkele uren of langer stilstaat. Dat kan natuurlijk thuis, aan je eigen laadstation, ongeacht of je in het stadscentrum woont of op het platteland. Je kunt overdag laden, terwijl je telewerkt, of ’s nachts. Misschien kan het zelfs met de energie afkomstig van je zonnepanelen en die je in een thuisbatterij hebt opgeslagen. Dan staat je elektrische auto elk ochtend klaar om de hele dag rond te rijden!
En als je op kantoor bent? Daar kan het natuurlijk ook, want je brengt er toch heel wat uren door. Terwijl je werkt en vergadert loopt de batterij van je elektrische auto stilaan vol, want steeds meer bedrijven installeren laadpalen. Een Belg legt gemiddeld slechts 30 km af naar zijn werk, maar ook als je batterij maar heel gedeeltelijk ontladen is wanneer je ’s ochtends aankomt, is opladen een goed idee. ’s Avonds vertrek je dan met een gerust hart en met een volle batterij. Dat komt goed uit als je de kinderen nog naar hun hobby’s brengt, boodschappen gaat doen, oma een bezoekje brengt, …
En als je niet thuis en al evenmin op je werk bent? Ook dan is er geen probleem, want het netwerk van publieke laadpalen groeit snel. Bijladen kan op elk moment van de dag, aan een laadpaal langs de straat in je gemeente, op de parking van een supermarkt of aan je favoriete restaurant. Terwijl je winkelt, slurpt je elektrische auto een beetje stroom van het net, zodat je altijd klaarstaat voor nieuwe avonturen.
Ook als je over grotere afstanden reist, is opladen eenvoudig. Naast de publieke laadpalen staat er ook een uitgebreid netwerk van snellaadstations tot je beschikking. Dergelijke “superchargers” bieden het grote voordeel dat je batterij in een mum van tijd weer vol energie zit, veel sneller dan aan een standaard laadstation.
Heb je thuis wel een laadstation nodig?
Absoluut!
Maar waarom zou je dat laten installeren, als je weet dat opladen vanuit een gewoon stopcontact (met aarding) mogelijk is? Technisch kan het inderdaad, op voorwaarde dat je altijd de speciale laadkabel en adapter gebruikt die je constructeur bij je auto heeft geleverd. Het is zelfs een makkelijke en voordelige oplossing.
Maar in de praktijk is opladen uit een gewoon stopcontact zeker niet aan te bevelen. Daar zijn meerdere redenen voor:
- Efficiëntie: opladen vanuit een huis-tuin-en-keuken stopcontact gaat heel traag. Per uur vergroot het rijbereik van je auto nauwelijks met 15 kilometer. En dat is weinig.
- Veiligheid: bedenk dat de batterij van je elektrische auto gedurende vele uren het stopcontact met een maximaal vermogen belast. Je installatie kan daardoor oververhit geraken. Dat is meteen ook de reden waarom je in geen geval een gewoon verlengsnoer mag gebruiken, maar altijd de laadkabel van je constructeur!
Het is dus duidelijk waarom een echt laadstation bij je thuis de voorkeur verdient: het is efficiënter en veiliger. Omdat het speciaal ontwikkeld is om een elektrische auto op te laden ligt de laadsnelheid liefst anderhalve tot tien keer hoger, afhankelijk van het laadstation in kwestie en het beschikbare vermogen.
Hoe kies je het juiste laadstation?
Als je in of aan je woning een laadstation installeert, moet je vooral met deze twee parameters rekening houden om het juiste model te vinden:
- de oplaadmogelijkheden van je elektrische auto,
- het type aansluiting van je woning aan het elektriciteitsnet.
Als je deze twee gegevens kent, komt het erop aan ze perfect op elkaar af te stemmen. In ons land zijn woningen immers op allerlei manieren met het elektriciteitsnet verbonden: eenfasig of driefasig, met of zonder nulleider, met een vermogen van 16A tot 63A of zelfs meer. Maar batterijen van elektrische auto’s kunnen niet met elk soort aansluiting overweg. Sommige hebben éénfasige stroom nodig, andere driefasige. Sommige kunnen geen hoger vermogen dan 16A aan, andere tot 32A per wisselstroomfase, enz.
Je hoeft geen elektricien te zijn om te begrijpen dat de stroom die de installatie van je woning kan leveren goed moet zijn aangepast aan de stroom die de batterij van je auto nodig heeft. En daar kun je voor zorgen door het juiste type laadstation te kiezen.
Is je keuze gemaakt? Maar wat als de installatie in je woning op een bepaald moment niet voldoende stroom kan leveren voor het laadstation, bijvoorbeeld omdat er in je woning tegelijk één of meerdere energieverslindende toestellen functioneren? Zo’n situatie kun je voorkomen, hoofdzakelijk met een van de volgende mogelijkheden.
- Veel elektrische auto’s kun je zo instellen, dat ze pas vanaf een bepaald tijdstip beginnen te laden. Dat kan bijvoorbeeld ’s nachts, wanneer je andere grootverbruikers in huis zijn uitgeschakeld.
- De elektrische installatie in je woning versterken is een andere oplossing. Je kunt dit gewoon aanvragen aan je distributienetbeheerder (DNB).
- Ten slotte kun je ook een slimme module toevoegen aan je elektriciteitsmeter. Het toestelletje speelt de rol van “scheidsrechter”: het verdeelt de beschikbare energie over de energieverslindende toestellen in je woning. Je elektrische auto krijgt dan bijvoorbeeld wat minder vermogen toebedeeld, zodat ook de andere toestellen kunnen functioneren.
Wat zijn de voordelen van een laadstation bij je thuis?
Zoals gezegd is een laadstation een veel betere oplossing dan een gewoon stopcontact, omdat het je auto efficiënter (want sneller) oplaadt en veiliger is.
Maar er is nog meer. Een niet te onderschatten praktisch voordeel is je dagelijks comfort! Met een laadstation aan je woning of op je werk wordt je elektrische auto opladen een reflex, iets waar je niet bij nadenkt en geen inspanning voor hoeft te doen, zoals tanden poetsen.
Je parkeert voor je woning, in je garage of voor kantoor, opent het klepje, sluit de kabel aan en klaar!
Als je stroom “tankt” aan een thuislaadstation, heb je ook minder vaak een publieke laadpaal nodig. Dat is wel zo makkelijk, want je moet dus niet: 1. naar een publieke laadpaal in de buurt rijden, 2. daar wachten tot je auto opgeladen is, of 3. te voet naar huis gaan en 4. ten slotte je opgeladen auto gaan halen.
Thuis laden is voordeliger! Ook dat is een belangrijk voordeel van een laadstation bij je thuis of op je werk. De stroom “op kantoor” is over het algemeen immers heel wat goedkoper dan aan een publieke laadpaal. Ook bij je thuis opladen is in dat opzicht interessant, vooral als je volgens je elektriciteitscontract in de daluren (’s nachts en in het weekend) recht hebt op een lager tarief. Als er zonnepanelen op je dak liggen, is je auto thuis opladen natuurlijk nog goedkoper, want je “tankt” dan eigenlijk gratis zonne-energie. Fantastisch, toch?
Hoeveel kost het om je auto thuis op te laden?
Hou rekening met ongeveer 8 euro per 100 km als je de batterij van je elektrische auto thuis oplaadt. Dat is dus heel wat minder dan fossiele brandstoffen tanken aan een klassiek tankstation. Daar ben je al snel 12 euro per 100 km kwijt en soms nog meer.
Laten we er even van uitgaan dat je jaarlijks 15 000 km aflegt, wat zowat de gemiddelde afstand voor personenwagens in België is. Je elektrische auto thuis opladen kost je dan ongeveer 1200 euro per jaar. Met andere woorden: je bespaart minimaal 600 euro per jaar in vergelijking met een auto die op diesel of benzine rijdt (want die heeft gemiddeld 1800 euro aan brandstof nodig). Een flink verschil! En als je ’s nachts oplaadt tegen een voordelig daluurtarief of als de stroom voor je auto van je zonnepanelen afkomstig is, dan bespaar je nog meer!
Waar kun je nog meer opladen behalve thuis?
Je kent nu de voordelen van een laadstation bij je thuis en het spreekt dus vanzelf dat je zoveel mogelijk daar oplaadt. Dat geeft je ook maximale gemoedsrust, want je batterij zit altijd vol. Maar wat als je op reis gaat, voor je werk of privé? Geen probleem, onderweg opladen is altijd mogelijk. Zowel in België als in heel Europa stijgt het aantal (publieke) oplaadpunten voortdurend. Je vindt ze langs snelwegen, aan parkings, supermarkten, shoppingcentra, hotels, restaurants, enz. En ook de superchargers zijn aan een steile opmars bezig. Een makkelijke en handige app op je smartphone, zoals ENGIE e-mobility (Google App Store en App Store) maakt alles nog eenvoudiger. Je gebruikt de app om je route te plannen, het dichtstbijzijnde laadstation te vinden, te weten wanneer je moet opladen, enz. Je zult merken hoe snel zo’n app raadplegen een gewoonte wordt en zelfs op reis gaan extra interessant maakt.
Wil je bijvoorbeeld naar Zuid-Frankrijk op vakantie gaan met een elektrische auto? Geen enkel probleem, zegt Olivier, en hij kan het weten: hij maakte deze reis met zijn gezin in een Audi e-tron en vertelt er graag over.
Bestaat er overheidssteun voor de installatie van een laadstation?
De elektrische auto zelf wordt stilaan interessant voor je portefeuille en tegenwoordig heb je ook recht op een fiscale tegemoetkoming als je thuis een laadstation installeert.
Investeer je als particulier in een slim laadstation aan je woning? Dan heb je recht op een belastingvermindering voor het aankoopbedrag en de installatie, tot een maximumbedrag van 1500 euro (per laadstation en per belastingbetaler). Deze steunmaatregel blijft van kracht tot augustus 2024, maar de bedragen slinken na verloop van tijd:
- Is je laadstation geïnstalleerd vóór eind 2022? Dan bedraagt de belastingvermindering 45%.
- In 2023 heb je nog recht op 30%.
- En van 1 januari tot 31 augustus 2024 geniet je nog 15% belastingvermindering. Daarna is het gedaan!
En bedrijven? Ook die krijgen fiscaal een duwtje in de rug om ze aan te sporen laadstations voor elektrische voertuigen te installeren. De aankoop en installatie van een laadpaal is zelfs 100% aftrekbaar. Bovendien geniet je bedrijf een verhoogde kostenaftrek voor de aankoop en installatie van de laadpaal als die ook voor het publiek toegankelijk is. En net zoals bij particulieren vermindert deze steun na verloop van tijd:
- 200% tot eind 2022,
- 150% van 1 januari 2023 tot 31 augustus 2024.
Voilà, nu weet je alles over het opladen van je toekomstige elektrische auto en over een laadstation aan je woning. Dus waarom zou je nog twijfelen? Elektrisch rijden is ook voor jou de ideale oplossing op weg naar een koolstofneutrale toekomst!