De batterij van je elektrische auto opladen met je zonnepanelen
De meest ecologische manier om je elektrische auto op te laden zonder CO2 uit te stoten? Energie gebruiken die geproduceerd wordt door de zon. Dankzij de zonnepanelen die op het dak van je woning liggen bijvoorbeeld. Of dankzij een individuele of collectieve zonnecarport, zoals die welke door ENGIE geïnstalleerd werd in het Huis van de Toekomst in Vilvoorde.
Je zonnepaneleninstallatie dimensioneren voor een maximaal zelfverbruik
De zonnepanelen van je woning inzetten om je elektrische wagen op te laden, heeft heel wat voordelen.
Daartoe moet de dimensionering van de zonnepaneleninstallatie van de woning doordacht gebeuren, indien mogelijk van bij het begin van het project, rekening houdend met het feit dat er een elektrische auto moet worden opgeladen en vooral dat de wagen lokaal aangesloten moet worden wanneer de zon schijnt. “Een gemiddeld gezin met 2 kinderen verbruikt in België ongeveer 4000 tot 5000 kWh elektriciteit per jaar. Een elektrische auto verbruikt per jaar – afhankelijk van het gebruik ervan – het equivalent van 2000 tot 3000 kWh aan herlaadbeurten”, legt Michaël De Koster uit.
Hoe kan ik mijn elektrische wagen het best opladen?
Zonnepanelen bereiken hun energiepiek in het midden van de dag. Helaas moeten we op dat moment van de dag slechts zelden onze elektrische wagen opladen. Dat doen we immers meestal ‘s avonds en ‘s nachts.
“Idealiter stem je de laadmomenten van de wagen af op de zonneproductie van je woning. Maar dat is niet altijd even gemakkelijk”, geeft Michaël De Koster toe.
Een van de beste oplossingen is investeren in een thuisbatterij om de elektriciteit die overdag geproduceerd wordt, op te slaan en ’s avonds te gebruiken tijdens het opladen. Een thuisbatterij wordt echt interessant en rendabel als je in Vlaanderen en Brussel woont. In Wallonië is het minder evident want daar draaien de tellers nog terug en blijft het prosumententarief van toepassing.
Woon je in Wallonië, dan is kiezen voor een 100% groen energiecontract bij je leverancier, zoals het contract voor thuis en onderweg van ENGIE, de eenvoudigste manier om een koolstofneutraal verbruik van je elektrische auto te verzekeren. De groene energie die je geproduceerd hebt met je zonnepanelen wordt dan in het netwerk geïnjecteerd. En wanneer je ‘s nachts je wagen oplaadt, geeft het netwerk je groene energie terug.
Hoeveel zonnepanelen heb ik nodig om mijn elektrische auto op te laden?
Voor een gemiddeld elektriciteitsverbruik (4000 tot 5000 kWh) bestaat een installatie uit een vijftiental zonnepanelen met een gemiddelde kostprijs van om en bij de 6000 €.
“Om je installatie te voorzien op een elektrische wagen, moet de productieoppervlakte met andere woorden met 50% vergroot worden”, zegt Michaël De Koster. Je laadt je elektrische wagen immers niet 100% van de tijd thuis op. Soms doe je dat op het werk, op de parking van de supermarkt terwijl je boodschappen doet, aan een snellaadpaal langs de autosnelweg, ... Reken daarom op zo’n 2500 € extra voor de zonnepaneleninstallatie bij je thuis.
Denk ook op lange termijn wanneer je zonnepanelen installeert. Op 20 à 25 jaar bijvoorbeeld. Je hebt misschien vandaag nog geen elektrische wagen, maar wie weet overweeg je er wel één te kopen over 5 of 10 jaar. Denk dus goed na en stel jezelf de juiste vragen voor je zonnepanelen installeert.
In Vlaanderen is het met de invoering van het systeem met injectietarief begin 2021 en de komst van het capaciteitstarief in 2022 beter om je zelfverbruik te vergroten en verbruikspieken op het netwerk te vermijden. Wil je je elektrische wagen zo voordelig mogelijk opladen, dan doe je dat best zo veel mogelijk tussen 11 u. en 14 u., wanneer de te injecteren hoeveelheid voldoende groot is, of kan je overwegen om te investeren in een thuisbatterij. Een andere oplossing is kiezen voor het Dynamic-tarief van ENGIE. Dat tarief volgt de evolutie van de prijzen op de elektriciteitsmarkt van uur tot uur, waardoor je op bepaalde tijdstippen een voordeligere prijs geniet dan het standaardtarief en dus je energiekosten kan drukken. Een perfecte oplossing dus als je een energieverslindend toestel hebt waarvan je het gebruik kan inplannen, zoals een elektrische auto.
In Wallonië is produceren om te injecteren in het netwerk momenteel nog altijd interessant. Het tijdstip waarop je je wagen oplaadt, is dan ook minder belangrijk. Maar voortaan wordt het prosumententarief slechts aan 54,27% gecompenseerd (in 2022 en 2023) en helemaal niet meer in 2024. Dan moet het zelfverbruik gestimuleerd worden. Ook een thuisbatterij zou op dat moment voordelig kunnen worden.
Je elektrische auto opladen met de zon: goed voor de planeet?
Er zijn heel wat vooroordelen over elektrische mobiliteit, en dan vooral over het feit of een elektrische wagen wel echt zo ecologisch is als men beweert. “De elektrische auto evolueert voortdurend. Het kost ook steeds minder om batterijen te produceren”, verzekert Michaël De Koster.
Het is inderdaad zo dat de productie van batterijen CO2 uitstoot en een recyclageproces doorloopt. “Maar het gaat om een groeiende markt. We moeten dus rekening houden met toekomstige technologische ontwikkelingen en met de evolutie van de energiemix naar steeds meer hernieuwbare energie.”
Onze specialist is dan ook duidelijk: “De CO2-uitstoot in de gaten houden is uiteraard belangrijk. Maar vandaag sterven mensen in de meest vervuilde steden vooral door fijne deeltjes en stikstofoxide. De elektrische auto is een alternatief voor olie en kan die uitstoot aanzienlijk drukken en dus rechtstreeks voor een minder vervuilde lucht zorgen.”
Bovendien is elektriciteit produceren met zonnepanelen ook goed voor het milieu. 100% van deze productie is immers afkomstig van de hernieuwbare energie van de zon en 95% van de zonnepanelen wordt vandaag gerecycleerd. ENGIE heeft een aanbod speciaal voor gebruikers van een elektrische wagen, zoals jij..
De planeet is je met andere woorden dubbel zo dankbaar als je je elektrische auto oplaadt met zonne-energie.
Binnenkort voorziet je elektrische auto je woning van stroom
“Vehicle to home: ook dat is de toekomst”, voorspelt de expert van ENGIE. Meer nog, er lopen al projecten hieromtrent. Het is dan niet langer de woning die de batterij van de auto voedt, maar de elektrische wagen die via een adapter de woning van stroom voorziet.”
Concreet? “Een woning heeft een elektriciteitsverbruik van 10 kWh per dag. Naargelang van het model heeft de batterij van een elektrische auto een laadvermogen van 50 tot 100 kWh. Als je elektrische wagen de hele dag heeft kunnen opladen op je werk, kan de batterij van de auto‘s avonds als je thuiskomt nog het verbruik van je gezin dekken. Technisch gezien is dat al perfect mogelijk en de impact op het laadvermogen van de batterij van de auto is beperkt”, besluit Michaël De Koster. De wagen wordt dus de lader van je woning zeg maar.
Een zonnewagen
En zo is de cirkel rond … Maar die cirkel is pas helemaal rond wanneer wagens zoals de Sono Sion – uitgerust met fotovoltaïsche panelen die geïntegreerd zijn in het koetswerk – op de markt komen.