Elektrische auto’s: 5 vooroordelen ontkracht!
Deze 5 vooroordelen zitten daar wellicht voor iets tussen. Wij ontkrachten ze met de feiten!
1. Een elektrische auto is duurder
In aankoop wel, maar … Voor een elektrische auto tel je gemiddeld tussen de 20 000 € en 45 000 € neer (Nissan LEAF, BMW i3, Renault Zoé, Peugeot e-208, Fiat 500e, e-Golf, Hyundai Kona, Kia e-Niro, enz.). Voor een Tesla, Audi e-Tron, Jaguar I-Pace of Mercedes EQC klimt het kostenplaatje echter al snel richting de 70 000 €.
Toch kunnen zowel particulieren als bedrijven vandaag voordelig een elektrische wagen leasen, bijvoorbeeld bij Numobi.
Maar om je een correct beeld te kunnen vormen van wat een elektrische auto je nu écht zal kosten, moet je rekening houden met een aantal factoren:
> Een elektrische auto heeft weinig onderhoud nodig.
> Een elektrische auto gaat langer mee dan een auto met verbrandingsmotor.
> In Vlaanderen betalen eigenaars van een elektrische of waterstofauto geen belasting op de inverkeerstelling (BIV) of verkeersbelasting.
> In Wallonië en Brussel bedraagt de BIV slechts 61,50€ en de verkeersbelasting 82,10€.
> Als je per jaar 15 000 km aflegt (de gemiddelde afstand die een elektrische wagen in België aflegt), kost ‘tanken’ je gemiddeld:
- 550€/jaar met een elektrische auto die 18 kWh/100 km verbruikt (wat overeenkomt met het verbruik van een Nissan LEAF), ofwel 2.700 kWh/jaar. Op voorwaarde echter dat je je auto thuis 100% oplaadt tegen het nachttarief. Dat bedrag kan variëren naargelang van de elektriciteitsleverancier en het gekozen tarief.
- 1.058€/jaar met een dieselwagen (verbruik 5 l/100 km met een dieselprijs van 1,41€/100 km). Dat is een besparing van meer dan 500€/jaar!
Wil je nog meer voordeel doen, dan kan je je elektrische auto opladen dankzij je zonnepanelen (als je die hebt). Op die manier vergroot je bovendien je zelfverbruik. Wil je op voordelige groene stroom rijden? Dan zijn er nu de energiepacks voor thuis en onderweg.
> Heb je zonnepanelen of kun je je elektrische auto opladen op je werk? Dan betaal je nog minder.
Ook niet onbelangrijk: hoewel bedrijven en zelfstandigen de aankoop van een elektrische auto voor 100% kunnen inbrengen in hun belastingen (en dat voordeel geldt ook voor elektrische scooters, elektrische fietsen of elektrische Wil je nog meer voordeel doen, dan kan je je elektrische auto opladen dankzij je zonnepanelen (als je die hebt). Op die manier vergroot je bovendien je zelfverbruik.
Je leest er meer over in ons artikel “De redenen voor het succes van de elektrische auto”.
Tegen 2022 zullen er zo’n 300 nieuwe elektrische modellen op de markt worden gebracht. En de technologie staat ook niet stil. Wat dan weer inhoudt dat de prijzen zullen dalen. En dat is goed nieuws voor de elektrische mobiliteit!
2. Met een elektrische auto kun je niet verder dan 150 km rijden
NIET WAAR. Twee of drie jaar geleden klopte deze bewering, maar intussen is daar verandering in gekomen. De technologie heeft niet stilgestaan, waardoor het rijbereik veel groter is geworden. Verschillende modellen halen in één laadbeurt vlotjes 450 km of meer! Tesla kondigt zelfs 663 km aan voor zijn Model S en 580 km voor zijn Model X.
“Met de Hyundai Kona van 64 kWh rijd je probleemloos 450 km ver”, bevestigt Kristof Corthout, Mobility-expert bij ENGIE. “De Hyundai Ioniq haalt dan weer 310 km en de Nissan LEAF 385 km. Dat rijbereik is ruim voldoende als je weet dat de gemiddelde woon-werkafstand van de Belg 15,7 km bedraagt en dat minder dan 10% van alle elektrische auto’s dagelijks meer dan 250 km rijdt.”
3. Er zijn niet genoeg laadpalen
Tegenwoordig kun je met bepaalde elektrische auto’s al meer dan 300 km afleggen.
WAAR en NIET WAAR. Het aantal laadpunten neemt almaar toe, maar blijft toch nog veel te laag. Volgens AVERE Belgium, de lokale afdeling van de Europese federatie voor elektro-mobiliteit, zou dit jaar de kaap van de 10.000 publieke laadpalen in België overschreden moeten worden: begin 2021 waren er in ons land 8.482 laadpunten, en dus 4.200 publieke laadpalen (voornamelijk in Vlaanderen).
Als we kijken naar alle laadpunten (een laadpaal kan meerdere laadpunten hebben en veel laadpalen staan op openbare parkings die worden uitgebaat door privébedrijven), dan telt Brussel iets meer dan 500 laadpalen (openbare en privélaadpalen samengeteld) en daar zouden er nog 7.500 moeten bijkomen. Vlaanderen heeft de kaap van de 4.000 openbare laadpunten gerond en mikt op termijn op nog eens 30.000 laadpalen. Wallonië tot slot telt ongeveer 1.000 laadpunten en wil daar tegen 2025 nog 6.900 bij doen.
Een honderdtal van al die palen in België zijn snelladers, waarmee je je auto op 30 minuten voor 80% oplaadt. Die staan dan vooral in tankstations langs de autosnelweg. “Je auto opladen wordt steeds makkelijker, want meer en meer bedrijven, hotels, restaurants en gemeentes plaatsen laadpalen”, zegt Kristof Corthout tevreden. Ook te weten komen waar je ze kunt vinden, wordt eenvoudiger met apps als Chargemap of de boordcomputer van de auto’s. Wat niet wegneemt dat ruim 90% van alle laadbeurten thuis of op het werk gebeurt.
4. Elektrische auto’s zijn niet CO2-neutraal.
WAAR, maar … Indirect stoot een elektrische auto ook CO2 uit, dat klopt. Transport & Environment, de Europese federatie voor transport en milieu, heeft berekend dat een elektrisch voertuig, over zijn hele levensduur gemeten, dus van productie over gebruik tot recyclage, 29% minder CO2 uitstoot dan een benzineauto en 22% minder dan een dieselauto.
Tijdens het rijden komen er bij een elektrische auto echter helemaal geen vervuilende stoffen vrij. En dat kan niet gezegd worden van benzine- en dieselvoertuigen …
Elektrische wagens vormen dus een sprong voorwaarts in de transitie naar koolstofneutraliteit.
5. Als er meer elektrische auto’s komen, kan het stroomnet dat niet meer dragen
NIET WAAR. België telt momenteel 5,88 miljoen voertuigen. Bijna 24 000 daarvan zijn elektrische auto’s. Terwijl het huidige stroomnet in België 1 miljoen elektrische auto’s van stroom zou kunnen voorzien!
Als er zo veel elektrische auto’s in België zouden rondrijden, moeten we volgens de berekening van experts maar 4% meer elektriciteit produceren. En als al die 5,88 miljoen auto’s zouden overschakelen op elektriciteit, zullen we volgens Pr. Damien Ernst, elektriciteitsdeskundige aan de universiteit van Luik, gemiddeld 20 terawattuur per jaar meer verbruiken dan de huidige 80 TWh. Daarvoor zouden we tijdens de piekuren dan thuisbatterijen en autobatterijen kunnen omvormen tot stroomleveranciers. Auto’s hebben bovendien een ‘flexibele lading’. Aangezien ze vooral ‘s morgens en ‘s avonds rondrijden, kunnen we ze tijdens de dag opladen met hernieuwbare energie en dus gebruikmaken van stroom die anders verloren zou gaan, omdat elektrische energie niet op grote schaal kan worden opgeslagen.
Smartcharging-applicaties, zoals Jedlix helpen ons vandaag ook al om slim laden te optimaliseren. De app controleert het laadproces van de auto en bepaalt het laadniveau thuis. Op die manier wordt de auto opgeladen wanneer de energie het minst duur is en wanneer er te veel elektriciteit op het net staat, die bij voorkeur dan ook nog eens hernieuwbaar is. Door slim op te laden, draag je bij aan het evenwicht van het net en vermijd je onder meer verbruikspieken.