Activeer de Smart App van ENGIE stap voor stap
Downloadde je onlangs de Smart App, maar zie je geen elektriciteits- en of gasverbruik? Dan heb je de app nog niet volledig geactiveerd. Ontdek welke stappen je nog moet nemen door hieronder op de situatie te klikken die overeenkomt met wat jij ziet in de app.
Een probleem in de app zelf? Contacteer ons via WhatsApp (via je profiel in de app) of raadpleeg rechtstreeks onze veelgestelde vragen. Heb je geen digitale meter, je leveringspunt bevindt zich niet in Vlaanderen of heb je geen elektriciteitscontract bij ENGIE? Dan is er voor jou de Energy Monitor via de klantenzone om slim om te gaan met je verbruik.
Identificatie via Fluvius
Situatie 1: Je ziet het scherm 'Identificeer je via Fluvius’.
Toestemming via Fluvius
Situatie 2: Je ziet de oranje balk 'Toestemming niet in orde'.
Geen gasverbruik zichtbaar
Situatie 3: Je ziet je elektriciteitsverbruik, maar geen gasverbruik.
Geen verbruiksgegevens zichtbaar
Situatie 4: Je hebt alle toestemmingen gegeven, maar ziet geen verbruik.
Stap 2: Deel je elektriciteitsverbruik met ENGIE.
Om je elektriciteitsverbruik te kunnen raadplegen in de Smart App, moet je eerst toestemming geven aan Fluvius om je verbruik te delen met ENGIE. Dat doe je als volgt:
Tik vervolgens op de knop 'Naar het Fluvius portaal'.
Je komt automatisch op je persoonlijke Fluvius pagina terecht als je aangemeld bent.
Selecteer elektriciteit en volg de instructies om je toestemming te geven. Een gedetailleerde omschrijving van de stappen op het Fluvius portaal vind je hier.
Keer terug naar het scherm 'Je elektriciteitsverbruik delen'.
Stap 3: Check of je toestemming in orde is voor het delen van je elektriciteitsverbruik.
Tik op de knop 'Verder gaan'.
Heb je geen gas? Dan is de Smart App geactiveerd en kan je meteen je elektriciteitsverbruik opvolgen.
Heb je wel gas? Dan dien je ook toestemming te geven aan Fluvius om je gasverbruik te delen met ENGIE. Hoe je dat doet, vind je in stap 4.
Blijft er bij de status van je aanvraag 'Geen toestemming' staan? Dan liep er iets fout bij Fluvius. Herhaal stap 2.
Stap 4: Heb je ook gas? Deel je gasverbruik met ENGIE.
Om ook je gasverbruik te kunnen raadplegen in de Smart App, moet je bijkomend toestemming geven aan Fluvius om je verbruik te delen met ENGIE. Dat doe je als volgt:
Tik vervolgens op de knop 'Naar het Fluvius portaal'.
Je komt automatisch op je persoonlijke Fluvius pagina terecht.
Selecteer gas en volg de instructies om je toestemming te geven. Een gedetailleerde omschrijving van de stappen op het Fluvius portaal vind je hier.
Keer terug naar het scherm 'Je gasverbruik delen'.
Stap 5: Check of je toestemming in orde is voor het delen van je gasverbruik
Bij de status van je aanvraag zal je zien dat je toestemming voor gas in orde is. Dit kan soms enkele minuten duren.
De Smart App is geactiveerd. Vanaf nu kan je je verbruik in detail opvolgen.
Staat er nog 'Geen toestemming' bij de status van je aanvraag? Dan liep er iets fout bij Fluvius. Herhaal stap 4.
Lukt het na het volgen van dit stappenplan alsnog niet om de app te activeren?
Contacteer een medewerker via WhatsApp. Je vindt de link 'Hulp via WhatsApp' op je profielpagina in de app.
Zie je een oranje balk op je startscherm? Dan is er iets fout gelopen bij het geven van je toestemming(en) op het Fluvius portaal.
Klik rechtsboven op ‘Sluiten’.
Volg alle stappen zoals beschreven in situatie 1.
Zie je een wit scherm in de Smart App met de boodschap “Er heeft zich een fout voorgedaan. Probeer het later opnieuw.”? Ben je een professionele klant bij ENGIE, maar gekend als een particulier bij Fluvius? Of ondervind je een ander probleem waardoor je geen toestemming kan geven of de app geen verbruiksdata toont?
Bezorg ons een gedetailleerde omschrijving via WhatsApp.
Open je profielpagina in de Smart app.
Tik op 'Hulp via WhatsApp'.
Stel je vraag en voeg bij voorkeur screenshots toe van het probleem. We helpen je graag verder.
Stap 1: Meld je aan op het Fluvius portaal.
Open mijn.fluvius.be, meld je aan en klik op 'Verbruik' in het menu.
Stap 2: Klap elektriciteit en gas open
Je ziet de EAN-codes voor elektriciteit en gas (of enkel elektriciteit als je geen gas afneemt). Klap zowel elektriciteit als gas open door op het pijltje te tikken.
Stap 3: Kijk na of je wel degelijk (volledig) toestemming hebt gegeven voor zowel elektriciteit als gas
Dat doe je door naar het aantal aanvragen te kijken en te controleren of ze gedeeld werden met ENGIE. Lees alle details hieronder.
Voor elektriciteit: je toestemming is in orde wanneer je minstens twee aanvragen ziet, één voor kwartierwaarden en één voor dagwaarden.
Belangrijk: je moet beide aanvragen zien en er moet bij allebei staan dat ze gedeeld werden met ENGIE.
Neem je enkel elektriciteit af, dan zal je enkel de aanvragen voor elektriciteit zien.
Voor gas: je toestemming is in orde wanneer je minstens twee aanvragen ziet, één voor uurwaarden en één voor dagwaarden.
Belangrijk: je moet beide aanvragen zien en er moet bij allebei staan dat ze gedeeld werden met ENGIE.
Stap 4: Zie je slechts één aanvraag voor elektriciteit, voor aardgas of voor beiden? Of werden de aanvragen niet (allemaal) gedeeld met ENGIE?
Dan is je toestemming niet (volledig) in orde. Verwijder de aanvraag die al gedeeld werd door op het vuilbakje te tikken en begin opnieuw. Doe dit niet op de Fluvius website, maar open de Smart App en volg de instructies.
Stap 5: Zijn de bolletjes naast je aanvragen oranje en zie je de boodschap "De aanvraag is verstuurd naar de houder van het energiecontract en wacht op goedkeuring"? Dat betekent dat de aanvrager (= de houder van een online Fluvius account) en de netgebruiker (= de houder van het energiecontract) twee verschillende personen zijn. Enkel de netgebruiker ontvangt een e-mail (of brief) van Fluvius om de aanvraag goed te keuren. Daarbij is het belangrijk om de instructies in de e-mail (of brief) nauwgezet te volgen. Pas wanneer de aanvraag werd goedgekeurd, kan je de Smart App gebruiken. Meer info vind je hier.
Zie je geen verbruiksgegevens op de Fluvius website?
In dat geval heb je nog geen enkele toestemming gegeven aan Fluvius om je verbruiksgegevens te delen met ENGIE. Open de Smart App en volg het stappenplan om je toestemming(en) te geven. Doe dit niet rechtstreeks op de Fluvius portaal.