Is de startdatum van mijn contract dezelfde als de datum van de meteropname en kan ik deze veranderen?

Dit zijn twee verschillende data. We lichten beiden even toe:

De startdatum van je contract: 

  • Je bepaalt de startdatum van je contract wanneer je ENGIE als leverancier kiest.
  • Zodra het contract afloopt, wordt het automatisch verlengd vanaf dezelfde datum.
  • Het is niet mogelijk om deze datum online te wijzigen zodra je contract in werking is of al actief is. Voor een wijziging van deze datum moet je contact met ons opnemen. Zie hieronder de contactmogelijkheden.


De datum van de meteropname:

  • Deze datum wordt bepaald door je distributienetbeheerder.
  • Je kan deze niet wijzigen. De distributienetbeheerder voert de jaaropname van de meterstanden uit volgens een eigen kalender per regio en dit is elk jaar in dezelfde periode. 
  • Indien je verandert van contract, zal er geen meteropname worden uitgevoerd en er zal ook geen tussentijdse afrekening worden opgemaakt. Op je jaarafrekening (die wordt opgemaakt na het ontvangen van je jaarlijkse meterstanden) zal een gedeelte van je verbruik worden gefactureerd aan je oude prijs en een deel aan je nieuwe prijs.