Ik laad mijn elektrische auto in de stad op en dat gaat vlot!
Waarom heb je besloten om een plug-inhybride aan te schaffen?
“Als ik eerlijk ben: vooral om fiscale redenen, want ik oefen een vrij beroep uit. Tegelijk had ik de indruk dat zo’n auto perfect bij mij past, door de afstanden die ik afleg en de zonnepanelen op mijn dak. Mijn vriend heeft me geholpen bij mijn keuze en ik ben uitgekomen bij deze hybride van Cupra. Een geslaagd model, als je het mij vraagt. En de auto intrigeert ook mijn buren (lacht)!”
Een oplaadkabel om een elektrische auto “bij te tanken”: in het stadscentrum zie je niet veel…
“Dat klopt. Ik krijg veel vragen over: mensen willen weten hoe ik erin slaag om het op te laden. Dat lukt vrij goed, moet ik zeggen, maar de auto moet natuurlijk wel vóór het huis geparkeerd staan. Gelukkig is die parkeerplaats voor mij gereserveerd. Niet iedereen houdt daar rekening mee, maar ik kan toch vrijwel elke avond opladen. Juist daarom heb ik een hybridemodel gekozen. Als mijn parkeerplaats ingenomen is en ik dus niet kan opladen, gebruik ik gewoon de benzinemotor. Dat is wel zo handig, want ik heb geen tweede auto en ik moet voor mijn werk op mijn auto kunnen rekenen.”
Waarvoor gebruik je je wagen?
“Ik rijd vooral in de stad, in de buurt waar ik woon (in hartje Luik), om boodschappen te doen en te gaan werken in verscheidene ziekenhuizen in en rond Luik. Dat zijn telkens ritten van minder dan 10 kilometer. Ik rijd dus bijna uitsluitend elektrisch, behalve wanneer ik uitzonderlijk naar Brussel moet. Dan komt de benzinemotor goed van pas!”
Vind je elektrische rijden aangenaam?
“Absoluut! Zeker in het stadsverkeer is het een plezier om fluisterstil en soepel rond te rijden. Door de automatische versnellingen ook heel eenvoudig en dat telt op mijn leeftijd (lacht)!”
Hoe ver geraak je met één batterijlading?
“In de stad kan ik ongeveer 60 km “uitstootvrij” rijden dankzij de lithium-ionbatterij van 12,8 kWh. Ik ben nogal gedisciplineerd en dus laad ik de auto minstens om de andere nacht op (n.v.d.r.: via een type 2-connector in het linker spatbord). Eigenlijk moet ik zelden benzine gaan tanken: door de elektrische motor optimaal te gebruiken, slaag ik erin om mijn benzineverbruik drastisch te beperken (n.v.d.r.: de constructeur vermeldt een gemiddeld verbruik van 1,62 l/100 km bij gemengd gebruik, dus 31 tot 35 g CO2/km). Niet slecht, toch?”
Hoe zit je elektriciteitsinstallatie in elkaar en heb je ze moeten aanpassen om je auto op te laden?
“Zoals je hebt gezien, gebruik ik een gewone elektriciteitskabel die door mijn brievenbus naar buiten loopt. Voor de veiligheid plaats ik wel een afdekmat op het trottoir, zodat niemand erover struikelt (n.v.d.r.: dit blijft gevaarlijk. Bij gebrek aan federale wetgeving gelden alleen het verkeersreglement en gemeentelijke of gewestelijke voorschriften. De eigenaar van de elektrische auto blijft aansprakelijk voor eventuele schade als iemand over de kabel zou struikelen). En in de woning heb ik niets hoeven te veranderen. De kabel zit in een gewoon stopcontact. De auto opladen duurt daardoor wel iets meer dan 4 uur (n.v.d.r.: een gewoon stopcontact is een basisoplossing, maar ze kan wel risico’s inhouden als je elektrische installatie niet is aangepast. Ontdek hoe je in alle gemoedsrust thuis je elektrische wagen oplaadt). Maar ik ben van plan om binnen enkele renovatiewerken uit te voeren en dan maak ik van die gelegenheid gebruik om een laadpaal te laten installeren (n.v.d.r.: dan verloopt het laden sneller).
Merk je al iets aan je elektriciteitsrekening?
“Dat is nog te vroeg: ik heb de auto pas sinds deze zomer in gebruik. Ik moet dus wachten tot ik mijn eindafrekening aan het einde van het jaar ontvang, maar ik maak we weinig zorgen. Op mijn dak liggen al enkele jaren zonnepanelen, dus dat extra verbruik zal meevallen. Ik heb trouwens nog geen moment spijt gehad van mijn beslissing om zonnepanelen te installeren! Momenteel profiteren we in Luik (n.v.d.r.: in heel het Waalse Gewest) nog van de terugdraaiende teller. Maar ook als dat systeem stopt, zijn er andere oplossingen, zoals een thuisbatterij installeren, enz.”
Zou je andere stadsbewoners aanraden om ook over te stappen op een elektrische auto (of plug-inhybride)?
“Heel zeker, ook al is het opladen minder evident in het stadscentrum. Ik ben enorm tevreden over mijn hybride leasingauto, die ik zeker niet snel ga inruilen voor een volledig elektrische wagen. Maar ik vind het wel jammer dat er niet meer openbare laadpalen staan. Eigenlijk bijna geen, behalve aan enkele supermarkten. Als er op een dag veel meer laadpalen staan, die vlot toegankelijk zijn, dan is een 100% elektrische auto zeker het overwegen waard. Dan heb je thuis zelfs geen laadpaal meer nodig!”