Je browser is verouderd

<p>Download de bijgewerkte versie van je&nbsp;browser.</p>

Klik hier

×

Stopzetting tijdelijk sociaal tarief op 1 juli 2023. Wat gebeurt er nu?

Tot voor kort genoot je het sociaal tarief voor je energie. Dit voordeeltarief werd tijdelijk toegekend aan al wie recht heeft op een verhoogde tegemoetkoming via het ziekenfonds. Deze maatregel werd door de overheid stopgezet op 30 juni 2023. Belangrijk om weten, de stopzetting is enkel van toepassing op je sociaal tarief voor energie, niet op je verhoogde tegemoetkoming.

Je nieuwe contract: Flow​

Op 1 juli 2023 werd je energiecontract omgezet naar een Flow-contract (tenzij je voor ander contract gekozen hebt).

Flow is een contract van 1 jaar (3 jaar in Brussel) met een variabele prijs die de evolutie van de marktprijzen maandelijks volgt en je kan rekenen op een uitgebreide dienstverlening.​

Daarbovenop krijg je een eenmalige korting van 30€ (incl. 6% btw) voor elektriciteit en, als je ook een gascontract hebt, van 55€ (incl. 6% btw) voor gas op het eerste jaar van je Flow-contract (verrekend op je afrekeningen pro rata je contractperiode. Niet cumuleerbaar met andere kortingen)​.

En wat met je voorschot?

Doordat het sociaal tarief een uitzonderlijk laag tarief is, zal je voorschot vanaf 1 juli waarschijnlijk te laag zijn​.​
Je ontvangt in juli een nieuw voorschotvoorstel via e-mail of brief. ​
Tenzij je een digitale meter in Vlaanderen hebt en onze app gebruikt: dan berekent je app je nieuwe voorschot. Je zal in de loop van de maand juli een melding krijgen als een aanpassing van je voorschot nodig is. ​

Is het voorgestelde bedrag financieel niet haalbaar voor jou? Dan kan je altijd kiezen voor een iets lager bedrag. Het verschil betaal je dan op de jaarafrekening. Op dat moment kan je, indien nodig, altijd een beroep doen op onze betaalfaciliteiten. ​

Hoe bepalen jullie welk verbruik er wordt aangerekend aan sociaal tarief (tot 30 juni) en welk verbruik aan Flow-prijs (vanaf 1 juli)?

Op je volgende jaarafrekening zal het verbruik VOOR de wijziging van je contract worden gefactureerd aan je sociaal tarief en het verbruik NA de de wijziging van je contract aan je nieuwe Flow-prijs. ​
Dit gebeurt automatisch, je hoeft hiervoor niks te doen. Er is dus ook geen opname van je meterstanden nodig. ​
Om te bepalen hoeveel je maandelijks hebt verbruikt, verdelen we je jaarlijkse verbruik over de verschillende maanden op basis van een gemiddeld verbruiksprofiel, dat rekening houdt met een hoger verwarmingsverbruik in de wintermaanden.​​

Ik heb nog steeds recht op sociaal tarief. Wat moet ik doen? ​

Het sociaal tarief werd tijdelijk toegekend aan al wie recht heeft op een verhoogde tegemoetkoming via het ziekenfonds. Deze maatregel werd door de overheid stopgezet. Dus ook als je nog steeds recht hebt op de verhoogde tegemoetkoming, eindigt je tijdelijk sociaal tarief op 30 juni 2023​.
Om het gewoon (niet tijdelijk) sociaal tarief te krijgen, moet je voldoen aan een aantal voorwaarden die door de overheid vastgelegd werden. In de meeste gevallen wordt dit tarief automatisch toegewezen. Je moet hiervoor dus niets doen. De FOD Economie laat ons immers elke drie maand weten welke klanten hiervoor in aanmerking komen. ​
Heb je de brief of e-mail over de stopzetting van je sociaal tarief gekregen, dan hebben wij momenteel nog geen informatie van de overheid ontvangen over jouw recht op sociaal tarief. Je hoeft in dat geval niks te doen. Als je toch recht zou hebben, zal de overheid ons op de hoogte brengen en dan passen we je contract (indien nodig met terugwerkende kracht) opnieuw aan.​
check and save

Hoe je energiebudget voortaan onder controle houden?

De goedkoopste energie is de energie die je niet verbruikt. Met de Check & Save volg je je verbruik op, zie je de impact van je inspanningen om minder te verbruiken en stem je je voorschot af op je werkelijke verbruik.
Doe de Check&Save
Heb je een vraag over de stopzetting van het tijdelijk sociaal tarief?
Hier vind je het antwoord.

Flow is een contract met variabele prijs. Hoe werkt zo’n variabele prijs? ​

arrow-right

Alle informatie over variabele prijzen hebben we gebundeld op deze pagina​.


Is de korting ook van toepassing als ik een ander energiecontract kies? ​

arrow-right
Nee, de eenmalige korting van 30€ (incl. 6% btw) voor elektriciteit en, als je ook een gascontract hebt, van 55€ (incl. 6% btw) voor gas geldt enkel op een Flowcontract dat automatisch in voege gaat op 1 juli 2023, ten gevolge van de stopzetting van het tijdelijk sociaal tarief. ​

Hoe wordt de korting verrekend als ik binnen enkele maanden een ander contract of een andere leverancier kies? ​

arrow-right
De korting wordt verrekend op je afrekeningen pro rata je contractperiode en is niet cumuleerbaar met andere kortingen.

Hoe bepalen jullie welk verbruik er wordt aangerekend aan sociaal tarief en welk verbruik aan Flow-prijs? ​

arrow-right
Wanneer je contract omgezet wordt naar Flow, ontvang je geen eindafrekening. Er is dus ook geen opname van je meterstanden nodig. Op je volgende jaarafrekening zal het verbruik VOOR de wijziging van je contract worden gefactureerd aan je sociaal tarief en het verbruik NA de de wijziging van je contract aan je nieuwe Flow-prijs. Om te bepalen hoeveel je maandelijks hebt verbruikt, verdelen we je jaarlijkse verbruik over de verschillende maanden op basis van een gemiddeld verbruiksprofiel, dat rekening houdt met een hoger verwarmingsverbruik in de wintermaanden.​

Ik heb nog steeds recht heb op de verhoogde tegemoetkoming. Wordt mijn sociaal tarief dan toch stopgezet?

arrow-right
Ja. De regering heeft in 2021 beslist het sociaal tarief tijdelijk toe te kennen aan een specifieke groep mensen met een verhoogde tegemoetkoming via de ziekenfondsen. Deze maatregel wordt op 30 juni 2023 stopgezet. Vanaf dan heb je dus geen recht meer op dat tijdelijk sociaal tarief voor je energie. Deze maatregel heeft enkel impact op je energie en niet op je verhoogde tegemoetkoming.

Ik heb recht op het gewoon sociaal tarief en niet op het tijdelijk sociaal tarief. Waarom heb ik deze mail of brief over de stopzetting tijdelijk sociaal tarief dan gekregen? En wat moet ik doen om mijn sociaal tarief te behouden?

arrow-right

Om het sociaal tarief te krijgen, moet je voldoen aan een aantal voorwaarden die door de overheid vastgelegd werden. In de meeste gevallen wordt dit tarief automatisch toegewezen. Je moet hiervoor dus niets doen. De FOD Economie laat ons immers om de drie maanden weten welke klanten hiervoor in aanmerking komen. Heb je de brief of e-mail toch gekregen dan hebben wij momenteel nog geen informatie van de overheid ontvangen over jouw recht op sociaal tarief. Je hoeft in dat geval niks te doen. Als je toch recht zou hebben, zal de overheid ons op de hoogte brengen en dan passen we je contract (indien nodig met terugwerkende kracht) opnieuw aan.