Hoe vind je een verwarmingsinstallateur, een elektricien, een loodgieter, …?

Snel een vakman vinden is niet eenvoudig! De juiste kiezen nog veel minder. Dus hoe ga je te werk? Waarmee moet je rekening houden bij het ondertekenen van een offerte van een loodgieter, een verwarmingsinstallateur, een elektricien of een dakwerk.
Sébastien
Sébastien V.
20/12/2018 |
Vakman_technicus_loodgieter_verwarmingsinstallateur_elektricien_gereedschap_homepage

Waterschade ‘s avonds laat, een kapotte verwarmingsketel in het midden van het weekend, je sleutel die binnen nog in het slot zit wanneer je de deur achter je toe trekt om naar je werk te vertrekken, … Allemaal kleine ergernissen waarvoor je snel een vakman nodig hebt. Maar je kent helemaal geen vakman! Een loodgieter, verwarmingsinstallateur of slotenmaker vinden is niet eenvoudig. En dan hebben we het nog niet over het kostplaatje voor dringende gevallen. Dus wat doe je?

1. Schakel je netwerk in

Je netwerk een bericht sturen

Je eerste reflex om een vakman te vinden, is een zoektocht op het internet, in de gouden gids of het lokale krantje. En dan laat je het toeval beslissen. Maar het kan beter: schakel je netwerk in. De beste vakman is vaak degene die je wordt aangeraden door familie of vrienden. Mond-tot-mondreclame is overigens een van de beste manieren om misbruik bij pechverhelping aan huis te vermijden. En om er zeker van te zijn dat de vakman in kwestie zijn vak ook echt verstaat.

2. Test de dienstverlening van de vakman uit

Je kunt je van bij het eerste contact al een mening vormen. Er wordt vaak gezegd dat enkele seconden volstaan om je een mening over iemand te vormen. Voor een vakman is dat niet anders. De manier waarop hij de telefoon opneemt, je vragen beantwoordt of de toon die hij daarbij gebruikt … Vertrouw op je gevoel.

Zo zal een goede vakman je altijd vragen stellen wanneer je hem opbelt met een noodgeval. Kwestie van de aard van je probleem precies te begrijpen en je al wat tips en aanwijzingen te geven terwijl je wacht op zijn komst. Doet hij dat niet? Dan bel je beter iemand anders op!

3. Controleer enkele details

klanttevredenheid

Zelfs in een noodgeval is het aan te raden om wat rond te vragen over de vakman. Controleer of hij erkend is (bij je verzekeraar, het merk, een federatie, …), of hij eventueel een (Europees) garantie- of kwaliteitslabel heeft (bij een beroepsvereniging bijvoorbeeld). Controleer ook altijd eerst zijn gegevens en zijn btw-nummer. Vermijd vaklui die beweren dat ze alles kunnen herstellen, van de dakgoot over de gootsteen tot je vaatwasmachine. Niemand is zo goed dat hij álles perfect kan.

4. Vraag naar de tarieven

Zijn in de prijs de verplaatsingskosten (vaste prijs, minimumprijs + prijs per km, gratis in een straal van x km), werkuren en wisselstukken inbegrepen? Stelt hij meteen al voor om alles te vervangen? Een goed vakman analyseert eerst de situatie en zoekt altijd naar de beste oplossing die niet altijd de duurste is!

Wat is het gemiddelde tarief van een vakman voor de werkuren?

Het uurtarief van een vakman hangt af van de dag en het uur waarop hij moet komen. In het weekend, ‘s avonds of op een feestdag zal hij een supplement aanrekenen. Hetzelfde geldt voor noodgevallen. Het kan ook wat duurder zijn wanneer hij alleen komt, of met een team (bijvoorbeeld met een vakman in opleiding). Ook de aard van het werk (technisch ingewikkeld) kan zorgen voor prijsverschillen. Vergeet niet om prijzen te vergelijken en vraag vooral een offerte.

Vakman_prijs

Onthoud in ieder geval dat er preventiemaatregelen bestaan om herstellingskosten te verlagen.

5. Maak het je gemakkelijk!

Ben je bang dat je niet die witte merel gaat vinden, dat je de verkeerde zult kiezen of dat je niet binnen de 24 uur geholpen zult worden? Dankzij het energiecontract UP van ENGIE kan je altijd rekenen op de hulp van een erkend vakman voor al je reparaties, binnen de 24 uur, 7/7 en 24/24. En dat zonder extra kosten! Gedaan met de stress. Bovendien houd je met UP altijd je elektriciteits- en waterverbruik perfect in de gaten. Zo word je meteen gewaarschuwd bij een afwijkend verbruik of een lek bijvoorbeeld. Ontdek hoe UP je zorgen over je huis wegneemt !