De eerste stap naar een lagere energierekening: je verbruik opvolgen
Onze enquête leverde ons een pak interessante informatie op (die je ontdekt in dit artikel) en maakte ons nog nieuwsgieriger naar jullie concrete aanpak om energie te besparen. Dus besloten we om ons oor te luisteren te leggen bij onze superbespaarhelden. Zij slagen erin om hun verbruik te beperken en hun energiefactuur onder controle te houden. Na het interessante verhaal van Thalia is het nu de beurt aan Valentine. Ook zij verklapt ons graag haar tips om te besparen op verwarming en elektriciteitsverbruik.
Hallo Valentine, bedankt dat je je persoonlijke ervaringen met ons wil delen. Kan je onze lezers om te beginnen een idee geven van hoe je woning eruitziet?
“Graag! Ik woon in het dorpje Horion-Hozemont, niet ver van Luik. Mijn huis is nog geen tien jaar oud, dus vrij recent, en heeft drie verdiepingen. Eigenlijk is het een bel-etage, dus met de woonkamer en keuken boven de garage en bergruimte. De ramen hebben dubbel glas, het huis is vrij goed geïsoleerd en heeft een B als EPC-score, dus helemaal niet zo slecht.”
Nu ter zake: hoe is je woning uitgerust voor je verwarming en sanitair warm water?
“Ik gebruik een mazoutketel om het huis te verwarmen en het sanitair water op te warmen. Zo zijn er veel woningen in Wallonië, denk ik (n.v.d.r. meer dan de helft van de huishoudens). En voor de rest is hier niets bijzonders, alle andere toestellen werken elektrisch, op netstroom.”
Ontdek gewest per gewest welke oplossingen voor verwarming en sanitair warm water je het meeste opbrengen.
Wanneer ben je Check&Save beginnen te gebruiken om je energieverbruik regelmatig op te volgen en op die manier te besparen?
“Drie jaar geleden, toen ik hier ben komen wonen. Het verbruik van de vorige eigenaars lag vrij hoog: ze woonden hier met zeven personen, gebruikten een jacuzzi, enz. Als nieuwe klant moest ik een hoog voorschot betalen, op basis van het verbruik van de vorige eigenaars. Terwijl mijn verbruik veel lager ligt: ik woon hier alleen en heb geen jacuzzi (lacht)! Ik wou mijn voorschot dus zo snel mogelijk aanpassen aan wat ik echt verbruik.”
Hoe wordt je voorschot berekend? Bekijk het in deze video.
En hoe ben je erin geslaagd om je voorschot te verlagen?
“Dat ging heel makkelijk: eerst inloggen op mijn ENGIE klantenzone en dan – voor de allereerste keer! – de Energy Monitor openen. Vervolgens met een paar keer klikken mijn meterstanden invoeren … en plots was mijn voorschot al aangepast aan mijn echte verbruik! Eenvoudig! Het is zo makkelijk dat ik nu om de haverklap mijn verbruik ga bekijken (lacht).”
Je voorschot aanpassen is kinderspel, zoals je merkt in deze video.
Waarom blijf je je verbruik in het oog houden?
“Omdat er in huis één en ander veranderd is en mijn profiel dus ook! Daarom wil ik zien hoe mijn verbruik evolueert, om een onaangename verrassing te vermijden als ik mijn jaarafrekening krijg. De voorbije twee jaar heb ik bijvoorbeeld veel geïnvesteerd: een nieuwe keuken met gloednieuwe toestellen, een tv voor de woonkamer, een wijnkelder, enz. Dat beïnvloedt natuurlijk mijn energieverbruik. Ondertussen heb ik ook een nieuw energiecontract, met lagere prijzen.”
Wil je je voorschot verhogen? Robby van de Klantendienst laat je zien hoe dat kan.
En de Energy Monitor, hoe gebruik je die?
“Heel eenvoudig: ENGIE stuurt mij één keer per maand een e-mail met een herinnering om mijn meterstanden in te voeren (N.v.d.r.: Nadat je de Energy Monitor de eerste keer hebt gebruikt, gebeurt dat automatisch.) Om het niet te vergeten, neem ik nog dezelfde dag een foto van mijn meter in de kelder. Dan log ik in op mijn klantenzone en voer ik de meterstanden in de Energy Monitor in. Dan krijg ik onmiddellijk een grafiek met mijn verbruik en zie ik of alles normaal evolueert. Een afwijkende meterstand valt meteen op. Ik weet ook of ik mijn voorschot moet aanpassen en ik kan mijn contract of mijn vorige facturen bekijken. Dus geen verrassingen!”
Zoals alle ENGIE-klanten kan Valentine nu gratis de Smart App downloaden om haar verbruik nog nauwkeuriger op te volgen op haar smartphone. Zo hoeft ze zich nergens nog zorgen om te maken!
En mogen we ook weten hoe je verbruik de afgelopen twee jaar is geëvolueerd?
“Het is eerst gestegen en dat is logisch, door de werken in huis, de extra toestellen in de keuken en mijn nieuwe contract. Dat was duidelijk te zien in mijn klantenzone. Nu let ik dus extra op. Door een paar nieuwe gewoontes, is mijn factuur toch stabiel gebleven. Mijn inspanningen hebben dus geloond!”
Op welke manier ben je zuiniger gaan leven?
“Ik heb om te beginnen alleen heel energiezuinige toestellen gekocht, alleen maar met een A-label. Die zijn wel duurder, maar op termijn win ik dat dubbel en dik terug. En ik laat geen enkel, maar dan ook geen enkel toestel in stand-by staan. Behalve de wifi en de slimme thermostaat natuurlijk. En laders haal ik altijd uit het stopcontact. Wat nog? Ik droog mijn wasgoed buiten of in de garage en gebruik dus geen droogkast. Ik stop mijn koelkast altijd goed vol en ontdooi regelmatig de diepvriezer. Mijn vaatwasser laat ik ’s nachts draaien, enz. Natuurlijk doe ik altijd het licht uit als ik een kamer verlaat en gebruik ik alleen maar ledlampen.”
Wil jij ook de Check&Save doen? Bekijk hier onze beste energietips!
Let je ook op je verwarmingskosten?
“Zeker, (lacht)! Als de winter aanbreekt, doe ik isolatietape rond mijn ramen. Nu ga je vragen, is dat wel nodig bij zo’n supergoed geïsoleerd huis? Maar alle beetjes helpen en zo’n tape kost bijna niets. Dit jaar heb ik geïnvesteerd in een tochthond. Een beetje kitscherig misschien, maar echt wel efficiënt. Ik heb het snel koud, dus de thermostaat lager zetten is iets moeilijker voor mij. Maar ik doe mijn best, met een extra truitje of ’s avonds een dekentje in de zetel voor tv. De slaapkamer verwarm ik niet, ’s nachts heb ik het altijd lekker warm. Ik heb ook slimme thermostatische kranen gekocht, heerlijk! Met mijn smartphone regel ik nu op afstand de temperatuur in elke kamer. Na het sporten zet ik bijvoorbeeld de radiator in de badkamer aan, dan is het daar al warm als ik thuiskom. En als mijn werk in Brussel eens wat uitloopt, hoeft mijn verwarming niet te vroeg te werken.”
In dit artikel leggen we je uit hoe je je thermostaat perfect instelt.
Ben je van plan om je mazoutketel te houden?
“Voor het ogenblik wel. Hij is tien jaar oud en kan dus nog wel even meegaan. Al moet ik toegeven dat hij mij vorig jaar in putje winter in de steek heeft gelaten, brrr! Als zijn tijd gekomen is, vervang ik hem door een warmtepomp, dat staat al vast.”
Lees ook hoe Frieda en Evelien de juiste keuzes hebben gemaakt om hun woning te renoveren.
Heb je nog andere bezuinigingsplannen?
“Veel (lacht)! Om te beginnen wil ik een waterverzachter kopen, omdat dat beter is voor mijn verwarming. En wat de grotere investeringen betreft, wil ik alles elektrisch maken. Dus dat betekent in de eerste plaats zonnepanelen installeren, om minder afhankelijk van het stroomnet te zijn. En omdat mijn volgende bedrijfswagen elektrisch zal rijden, ga ik een laadstation installeren. En dan is het waarschijnlijk tijd om van een mazoutketel op een warmtepomp over te schakelen.”
Ontdek onze gratis gids om het juiste verwarmingssysteem te kiezen.
Mogen we je vragen om onze lezers jouw favoriete besparingstip te verklappen?
“Dat is moeilijk … Eens kijken … De eenvoudigste tip is zeker al je elektrische toestellen helemaal uitschakelen als je ze niet gebruikt. Sluipverbruik maakt meer verschil dan veel mensen denken. En hou de temperatuur in huis onder controle, met een juist ingestelde thermostaat en slimme radiatorkranen. Eigenlijk moet je gewoon beseffen dat je veel zelf in de hand hebt. En om in actie te komen, heb je informatie nodig: hoeveel je verbruikt, hoeveel besparingen een bepaalde ingreep oplevert, enz. Ga dus naar je klantenzone en voer regelmatig je meterstanden in. Dan weet je altijd hoe je eraan toe bent!”
Al 87% van onze klanten volgt zelf hun verbruik op. 25% onder hen doet dit met tools van ENGIE, zoals de Energy Monitor en de Smart App. Waarop wacht je om ze te ontdekken?