Elektrische bedrijfswagen: kost het je geld als je thuis oplaadt?
Rij jij ook met een bedrijfswagen? Dan ben je bij de talrijke Belgische werknemers die zo’n mooi financieel extraatje van hun werkgever ontvangen. Maar soms schuilt er een addertje onder het gras. Want de keuze aan elektrische modellen is groot en ze zijn fiscaal aantrekkelijk voor bedrijven, maar hoe groot is de impact van je elektrische bedrijfswagen op je dagelijks leven? Bijvoorbeeld als je gewoonlijk thuis oplaadt en je werkgever je – in theorie – alle laadkosten terugbetaalt. Hoe weet je of het plaatje helemaal klopt?
Betaalt je werkgever je echt alle kosten 100% terug? Thuis opladen is handig, maar door het vrij ingewikkelde vergoedingsproces financieel niet altijd transparant. Kan je er niet helemaal aan uit? Twijfel je of je alle kosten krijgt terugbetaald? Lees dan zeker verder, want dit artikel zet alles duidelijk op een rijtje en helpt je om te besparen en misschien zelfs geld over te houden aan het opladen van je wagen.
Hoe zit de terugbetalingsmethode van je werkgever in elkaar?
In de praktijk worden momenteel vooral deze drie methodes toegepast:
- terugbetaling tegen reële elektriciteitskosten,
- of tegen het officiële, forfaitaire tarief van de CREG (Commissie voor de Regulering van de Elektriciteit en het Gas),
- of de installatie van een aparte meter voor je laadpaal.
We stellen vast dat het in deze drie gevallen mogelijk is dat je zelf voor een stukje van de oplaadkosten opdraait, zeker als je geen zonnepanelen hebt. Opletten dus! We overlopen nu alle methodes.
1. Terugbetaling op basis van de reële elektriciteitskosten
Dit is de meest verspreide methode: je werkgever vergoedt je oplaadkosten volgens je reële elektriciteitsverbruik. Dat moet je natuurlijk wel kunnen aantonen. Precies daar wringt het schoentje, want hoe bepaal je exact dat bedrag? Veel werknemers hanteren in de praktijk een eenvoudigere rekenmethode: ze vermenigvuldigen de variabele kostprijs van hun energietarief met het verbruik van hun elektrische bedrijfswagen.
Maar hier begint het al mis te lopen. Want wie betaalt dan alle andere kosten van je elektriciteitsfactuur, zoals de netwerkvergoedingen (distributie- en transportkosten), toeslagen en heffingen? Jijzelf! Je werkgever vergoedt met andere woorden slechts een deel van je reële uitgaven om je bedrijfswagen op te laden. Of anders gezegd: je verliest er geld aan.
2. Terugbetaling op basis van het officiële, forfaitaire tarief van de CREG
Hoewel de meeste bedrijfswagenrijders volgens het systeem van de reële elektriciteitskosten worden vergoed, staat de belastingdienst een uitzondering toe om ingewikkelde berekeningen te vermijden, tot grote opluchting van werknemers en werkgevers. De terugbetaling gebeurt dan volgens het forfaitaire tarief dat de CREG elke maand opnieuw vaststelt op basis van het gemiddelde van de tarieven. Hier zouden alle variabele en vaste kosten moeten in zitten. Je hoeft zelf geen moeilijke berekeningen te maken en je werkgever gebruikt gewoon het CREG-bedrag. En toch is er een “maar” …
Om te beginnen geldt deze “uitzondering” alleen voor 2025 en zal de belastingdienst ze evalueren. En vooral: ze garandeert niet dat je al je oplaadkosten krijgt terugbetaald. Want als je je bedrijfswagen vooral ’s avonds thuis oplaadt – wat logisch lijkt – dan betaal je elke keer het piekuurtarief. Je reële kosten liggen dan hoger dan de gemiddelde prijs die de CREG bepaalt. Dus ook in deze situatie verlies je geld.
3. Terugbetaling via een aparte meter voor je laadstation
De laatste mogelijkheid komt erop neer dat je een aparte meter voor het laadstation van je bedrijfswagen laat installeren. Die geeft je immers nauwkeurig je echte oplaadkosten. Voor je werkgever is dit de meest transparante methode, maar er kleven ook enkele nadelen aan.
Zo is het een duur systeem, want zo’n extra meter voor je laadstation is natuurlijk niet gratis. En als je zonnepanelen hebt, ben je helemaal gezien. Want omdat je laadstation altijd met één specifieke meter is verbonden, kan je de stroom die je zonnepanelen opwekken niet gebruiken om je auto op te laden. Vaarwel besparingen … Natuurlijk belet niets je om je zonnepanelen op de meter van je bedrijfswagen aan te sluiten. Maar dan kan je woning niet profiteren van je eigen zonneproductie. Een moeilijk dilemma.
Kortom, deze methode staat het maximale zelfverbruik van de stroom die je zelf opwekt in de weg. En was dat zelfverbruik niet de reden dat je zonnepanelen hebt geïnstalleerd?
5 gouden regels om thuis voordelig op te laden
Al deze bezwaren nemen niet weg dat thuis opladen nog altijd comfortabeler en interessanter is dan aan een openbare laadpaal. Maar dan moet je wel enkele eenvoudige regels voor optimale laadsessies toepassen. Zodra die slimme oplaadmethodes een gewoonte zijn geworden, kan je beginnen te besparen. Misschien hou je zelfs geld over aan het opladen van je bedrijfswagen! Klaar om te ontdekken hoe je als een ervaren expert je elektrische bedrijfswagen thuis oplaadt?
1. Haal meer uit je zonnepanelen
Als trotse bezitter van zonnepanelen heb je een extra troef in handen. De methode die je werkgever gebruikt – terugbetalen van je reële kosten of volgens het CREG-tarief – speelt daarbij geen rol. Als je je wagen rechtstreeks oplaadt met de energie die je zonnepanelen op dat ogenblik opwekken, dan doe je dat met “gratis” energie en neem je geen (of minder) stroom van het net af. Terwijl je toch wordt terugbetaald volgens de prijs van de netstroom. Interessant, toch?
Je hebt er dus alle belang bij om je elektrische bedrijfswagen zoveel mogelijk met je eigen “gratis” zonne-energie op te laden. En daarvoor doe je een beroep op een belangrijke bondgenoot: de Drive App van ENGIE. Die synchroniseert automatisch de laadsessies van je auto met de productie van je zonnepanelen. Geniaal!
Wat betekent dit concreet?
- Je laadt maximaal op wanneer de zon schijnt.
- Je optimaliseert het zelfverbruik van je zonne-energie, dat je nog verder kan vergroten met een thuisbatterij.
2. Laad op tijdens de daluren
Dus hoe slimmer je je auto oplaadt, hoe meer je bespaart. Het tweevoudig uurtarief (met piekuren en daluren) van veel elektriciteitscontracten helpt je daarbij. Zorg ervoor dat je je auto oplaadt op de voordeligste momenten, dat wil zeggen tijdens de daluren. Ook hiervoor kan je rekenen op de Drive App van ENGIE, die je elektrische bedrijfswagen automatisch oplaadt wanneer de elektriciteit het voordeligste is.
Wat betekent dit concreet?
- Je geeft voorrang aan de daluren om je auto thuis op te laden, dus ’s nachts en in het weekend.
- Je downloadt de Drive App van ENGIE die automatisch het “juiste” oplaadmoment kiest.
3. Ga voluit voor slim opladen
Tegenwoordig beschik je over allerlei geavanceerde, digitale hulpmiddelen om te besparen. Je kan er bijvoorbeeld je laadsessies mee programmeren om te profiteren van de laagste tarieven of van zonnige momenten wanneer je zonnepanelen maximaal energie produceren.
Wat betekent dit concreet?
- Kies een slim laadstation, want dan laad je sneller en veiliger.
- Installeer de Drive App van ENGIE op je smartphone. Deze slimme – en volledig gratis – app begint je elektrische wagen automatisch op te laden wanneer de stroom het voordeligste is. Op die manier bespaar je op een jaar een flink bedrag. Lees hierover het verhaal van Christophe, een tevreden gebruiker van een elektrische auto.
4. Laad zoveel mogelijk “traag” op
Je auto geleidelijk opladen is goedkoper. Soms ben je gehaast en kan het niet, maar doe het in elk geval als je tijd hebt. De oplaadsnelheid beïnvloedt de prijs van een laadsessie, zeker als je woning in Vlaanderen** ligt en over een digitale meter beschikt. Dan is immers het capaciteitstarief van toepassing. Als je met hoge snelheid je auto oplaadt, kunnen er zich gemakkelijker verbruikspieken voordoen en stijgen je netwerkkosten. Door traag te laden spreid je je verbruik over een langere periode en vermijd je pieken (of zijn die in elk geval kleiner).
Wat betekent dit concreet?
- Een mooi evenwicht tussen snelheid en kosten ligt bij ongeveer 5 kW. Overschrijd nooit 7 tot 8 kW.
- Stel het laadproces via de software van je elektrische auto correct in om een bepaalde vermogensgrens niet te overschrijden.
- Installeer de Smart App van ENGIE die je nauwkeurig informeert over je verbruikspieken.
** In Brussel en Wallonië bestaat er nog geen capaciteitstarief, maar als je daar woont, neem je ook beter nu al goede gewoonten aan om het net niet te overbelasten.
5. Ga slim om met energieverslinders
We zijn nog niet uitgepraat over het capaciteitstarief in Vlaanderen**. Want als je je auto oplaadt wanneer je wasmachine draait of er een taart in de oven staat, dan kan er een verbruikspiek ontstaan die je maandelijkse energiefactuur duurder maakt. Het is dus van groot belang om verstandig om te springen met energieverslindende toestellen. Als je wil besparen, doe je er goed aan om het verbruik van die toestellen zoveel mogelijk te spreiden en extra kosten door het capaciteitstarief te vermijden. En vergeet niet dat je auto waarschijnlijk de grootste elektriciteitsverbruiker in je woning is.
Wat betekent dit concreet?
- Programmeer de laadsessies van je auto zo dat ze niet plaatsvinden wanneer andere energieverslindende toestellen zijn ingeschakeld.
- Voorzie je installatie eventueel van Dynamic Load Balancing (DLB). Met dit systeem stel je zelf het maximale stroomverbruik in, zodat het capaciteitstarief je nooit met hoge bedragen opzadelt.
Dankzij deze 5 gouden regels is thuis de batterij van je elektrische bedrijfswagen opladen in elk opzicht voor jou de ideale oplossing. Je verliest niet langer geld wanneer je thuis oplaadt, maar houdt er misschien zelfs iets aan over. De terugbetalingsmethode die je werkgever heeft gekozen, speelt daarbij geen rol. Bovendien benut je optimaal de energie van je eigen zonnepanelen of uit het net. Slim opladen gaat zo hand in hand met besparingen en respect voor het milieu!
Nog een laatste tip? Check af en toe of het energietarief dat je betaalt nog altijd het voordeligste is in jouw situatie. Ben je klant bij ENGIE? Dan controleer je dat in een oogwenk met onze online simulatietool.