Hoeveel kost elektrisch rijden?

Een elektrische wagen is niet alleen goed voor het milieu, maar ook voor uw portemonnee. Want er zijn niet alleen de fiscale voordelen, ook de lagere verbruikskosten vormen een belangrijke troef.
Kristof
Kristof C.
07/04/2017 |
276698-Elvi_with_car-e79d6b-original-1522397370

Rijden met een elektrische wagen kost een stuk minder dan met een traditionele auto (in €)

Stel: een elektrische wagen legt gemiddeld 15 000 kilometer per jaar af. Het elektriciteitsverbruik per afgelegde kilometer bedraagt 0,2 kWh. Per jaar verbruikt een elektrische auto dus 3 000 kWh (of 15 000 x 0,2 kWh). Voor 1 kilowattuur betaalt u gemiddeld 0,29 €. Een wagen een jaar lang thuis opladen kost dus 870 € (of 3 000 x 0,29 €). Gebeurt het opladen bovendien alleen tijdens de daluren, dan betaalt u slechts 0,25 € per verbruikte kilowattuur. In dat geval dalen de totale oplaadkosten nog tot 750 € per jaar.

We vergelijken deze cijfers met de brandstofkosten van een wagen met een traditionele verbrandingsmotor. Rijdt u ook 15 000 kilometer per jaar met een dieselauto die 6 liter per 100 kilometer verbruikt? Dan moet u hiervoor een bedrag van 1 206 € budgetteren (tegen een gemiddelde dieselprijs van 1,34 € per liter). Bij een benzinewagen is de brandstof iets goedkoper (gemiddeld 1,26 € per liter) maar hij verbruikt ook meer: gemiddeld 6,5 l/100 km. Reken dus op een jaarlijks brandstofbudget van 1 228 €.

Kortom, de brandstof van een elektrische auto kost een stuk minder dan die van een traditionele wagen.

Wilt u bovendien voordelige elektriciteit voor uw wagen, kies dan Drive!

Een laadpaal voor uw bedrijf

Een elektrische auto kan worden opgeladen via een doodgewoon stopcontact. Maar u kunt elektrisch rijden bij uw werknemers ook stimuleren door een ‘sneller’ laadstation in uw bedrijf te installeren. Zo laden ze tijdens de werkdag de batterij van hun wagen makkelijk op. Daardoor dalen hun persoonlijke verbruikskosten zelfs nog onder het jaarbedrag van 750 €. Daar komt nog bij dat elektriciteit die als brandstof dient voor 75% aftrekbaar is, net zoals bij de andere brandstoffen.

Uiteraard moet u rekening houden met de aankoopprijs van het laadstation. Dat kost u minstens 650 € voor een gewoon laadstation, terwijl u voor een slim model (dat aangestuurd kan worden via een smartphone) minstens 900 € betaalt. De prijzen variëren met de eigenschappen van het laadstation: hoe sneller u wilt laden, hoe hoger de prijs. De levering en installatie van een wandmodel kost rond de 300 €. Het aanpassen van uw elektrische installatie is echter moeilijk te becijferen en de kostprijs hangt sterk af van uw situatie. Het laadpunt zal immers moeten worden verbonden met uw laagspanningsbord. Goed nieuws is wel dat bedrijven de kosten voor de aankoop en de plaatsing van laadpalen – net zoals voor de elektrische auto’s zelf – voor 120% fiscaal kunnen inbrengen (dit percentage daalt tot 100% in 2020, ook voor voertuigen die vóór 2020 werden gekocht).

De installatie van meerdere laadpalen (10 laadpalen of meer) kan budgettair soms zwaar wegen, zeker indien de installatiewerken en elektrische aanpassingswerken mee in rekening worden genomen. De formule Charging-as-a-Service (CaaS) kan hiervoor de oplossing bieden. Hierbij worden zowel de laadstations als de elektrische aanpassingswerken gefinancierd door een derde partij (bv. ENGIE). Als bedrijf betaalt u in ruil maandelijks een vaste vergoeding voor de laadstations en de diensten die eraan vasthangen.